Skullclub spiller koncert i BETA2300, København S .
Skullclub - Klyng Dem Op

Klyng Dem Op

Antal numre:4

Koldingensiske Skullclub skyder igen en energifyldt skive med attitude af

Skullclub har været en del i vælten på heavymetal.dk de sidste par måneder. Først var der reportage fra deres opvarmning til Dropkick Murphys, sidenhen anmeldelse af deres EP Død og kritte, og derudover har jeg haft æren af at interviewe bandet. Nu er Skullclub ude med en ny EP Klyng Den Op, som byder på fem energifyldte numre.

Skullclub spiller en gang søsyg punk/rock, og åbningsnummeret "Klyng dem op" lægger med fuldt fra land. Nummeret åbnes med ordene "sæt sejl", hvorefter instrumenter sætter ind i en rocked rytme. Vokalen, leveret af Troels Broholm, ligger over i den punkede afdeling, med masser af attitude, som passer godt til teksten. Skullclub eller "kranieklubben", fortsætter stilen på "Kraniebrud", hvor en banjo tilføjes midt i nummeret, og fortsætter derved stilen fra Død og kritte-skiven. "Viva Ritalin" er næste nummer, som viser at bandet ikke er bange for at tage alvorlige emner op i deres numre. Nummeret handler om, hvordan en ung fyr fyldes med ritalin, men teksten leveres på en måde, så den stadig er fuld af energi, og ikke dræber festen, hvilket efter min mening er en af Skullclubs største forcer. Bandet behandler alvorlige emner på en måde, så det hverken bliver kedeligt eller plat som fx Red Warszawa kan blive. "The Bruiser" er eneste nummer på skiven, hvor der synges på engelsk. Samtidig er nummeret en kende tungere end fx "Viva Ritalin". 25 sek. henne indtager en banjo noget uventet scenen, hvilket passer overraskende godt ind i den tunge lyd. Det er igen en af Skullclubs forcer. Der er masser af uventede elementer på Klyng den op, og der går derved lang tid før, at skiven bliver kedelig. "Elefanter på en mandag" afslutter EP’en, og her spiller en kvindelig vokal en stor rolle.

Skullclub er et band, som har noget på hjertet, og det mærkes på Klyng Den Op. Skullclub har en mening, og de er ikke bange for at sige den, og samtidig behandle emner som alkohol og samfundets store forbrug af ritalin. Teksterne bliver leveret med et glimt i øjet, så man både bliver fuld af energi, men samtidig lægges der op til refleksion med bandets tekster. I forhold til Død og kritte er der blevet tilføjet endnu flere elementer til musikken, som udover punk og rock, indeholder flere metal og folk elementer. Desuden er bandet godt på vej til at udrydde engelske tekster på deres skiver, og der er kun to engelske vers på Klyng den op. Der er masser af energi og attitude, og jeg er ikke bleg for at anbefale Skullclub til alle, der har brug for en gang punk/ rock med attitude og energi.