Shear - Breaking The Stillness

Breaking The Stillness

Genrer:Power metal, Heavy Metal

Shear er et finsk band, der spiller Power Metal. De blev dannet i 2008, og udgav i 2009 en EP, der hedder "In Solitude". Her i 2012 kommer deres debut-album "Breaking the Stillness", og det er de sluppet ret godt fra.

De gør meget brug af deres keyboard, hvilket giver dem en meget melodisk lyd. Selvom de bruger det meget, finder de en god balance, og undgår overdrevet brug. Deres kvindelige forsanger har en god sangstemme med en ren klang, hvilket bidrager endnu mere til det melodiske element i albummet. Trommerne giver den gas på trods af det melodiske. Jeg synes det er imponerende at trommeslageren kan gøre det uden at ødelægge musikken. Bandet har to guitarister. Det er dog lidt svært at høre. Guitaren i albummet lyder som noget én mand kunne præstere. Når guitaristen når til soloerne for den en ekstra skalle. Det er super fedt. Når guitaristen spiller er det meget svært at høre bassisten. Det er ikke fedt, fordi når man så kan høre bassisten, spiler han super godt. Her kan jeg nævne den lille bassolo i nummeret "Scorched" som er rigtig god. Hvis man ser bort fra, at guitaren kvæler bassen, så er lyden meget ren. Det er dog svært at forestille sig andet til det her album.

Shear har her lavet en meget solid debut. Det er et album, der er godt at starte med, hvis man er ny i metal-genren. Det kan dog også være spændende hvis man har lyttet til metal længe. Jeg synes det er fedt de formår at udrette dette, og det fortjener de respekt for. Shear har lavet et rigtig gode debut-album, og jeg tror at de får lavet en del gode albums i deres karriere