Saltatio Mortis - Sturm aufs Paradies

Sturm aufs Paradies

Genre:Folk metal
Spilletid:50.28
Antal numre:13

Saltatio Mortis (SM) er tysk folk metal band.

Saltatio Mortis (SM) er tysk folk metal band. Sturm aufs Paradis er bandets syvende album. SM er et af de bands, som vælger at synge på deres modersmål hvilket betyder, at hver eneste nummer på skiven er på tysk. Derfor var det for mig, som hader tysk, og på alle måder forsøger at undgå tyske tekster, lidt af en udfordring at skulle lytte til lidt over 50 min. tysk sang. At det så faktisk endte med at være rimelig ok musik, er så en anden sag.

Som sagt spiller SM folk metal. At bruge ordet metal i den sammenhæng hvad angår SM’s musik, synes jeg måske at tage munden lidt for fuld, for umiddelbart synes jeg, at musikken rent tempo mæssigt, ligger mere over i den rockede afdeling. Der er få, hvis stort set ingen hurtige riffs, dundrende trommer eller growl at finde på Sturm aufs Paradis. I stedet er der en autentisk stemning af middelalder at finde, hvilket faktisk er rigtig fedt. Derudover er der et væld af underlige fløjter og diverse ældre instrumenter, som jeg ikke kan navnet på, men som skaber en rigtig fed af atmosfæren.

Der er dog et problem ved Sturm aufs Paradis og det er, at hvor første del af skiven er ganske god, minder anden del af skiven mest af alt om noget fra melodi grandprix. Det er lidt som om, at pusten går af ballonen, og gør resten af skiven forudsigelig og ligegyldig, hvilket er trist, for der er virkelig stort potentiale at finde på Sturm aufs Paradis.

Selvom jeg ikke er så meget for det tyske, er første del af Sturm aufs Paradis ganske hæderlig og god, men jeg synes, at anden halvdel af pladen desværre er ret ringe, så derfor kan det desværre kun blive en middelgod skive.