Saltatio Mortis - Wer Wind Sæt

Wer Wind Sæt

Genre:Folk metal
Spilletid:51.57

Tyske Saltatio Mortis er et interessant orkester, der spiller folk/middelalder metal. Saltatio Mortis består af 9 musikere, der behersker alskens mystiske instrumenter, og udover sækkepibe, fløtje og violin er der bl.a. Shalm, Schalmeien og Indian Wui. Vi er ude i samme fløj, hvor bl.a. Corvus Corax, In Extremo og Subway To Sally befinder sig.

"Wer Wind Sæt" er det 7. Studiealbum fra Saltatio Mortis, og da jeg ikke har stiftet bekendtskab med bandet før, kan jeg ikke sammenligne med tidligere albums, men bedømmer udelukkende udfra dét jeg hører på dette album. Saltatio Mortis formår at finde en ganske OK balance mellem de "moderne" og de "middelalderlige" instrumenter, og jeg synes virkelig at de har skruet et nice album sammen. Dog må jeg sige, at flere af numrene er temmelig "sækkepibe-dominerede", hvilket indimellem er en smule i overkanten. De metalliske toner er ganske ligetil, der er ikke de mest avancerede præstationer, og alligevel er der en ok guitarsolo her og der, og der er en god dyb bas der går rigtig godt til de middelalderlige toner. Teksterne er gennemgående på tysk – På nær ét nummer. Jeg vælger at fremhæve det "franske" nummer, "La Jument De Michao", der er sgu ret okay – Og lidt anderledes end de andre numre på skiven. Her er sækkepiben næsten glemt og der er både mere guitar, diverse mystiske instrumenter kommer lidt mere i rampelyset og helt specielt er dét, at teksterne er på fransk – Hvilket virkelig også gør en forskel. Tjek det ud her: http://www.youtube.com/watch?v=Pe7CjHL_FdM&feature=related

Der er iøvriget også humor at spore – Bl.a. er musikernes navne ganske kreative – F.eks. Falk Irmenfried von Hasen-Mümmelstein og Lasterbalk der Lästerliche… Måske nok kun sjovt for de af os, der er "halvtyske", men skal da alligevel nævnes!

Saltatio Mortis er bestemt i orden – Og "Wer Wind Sæt" er et ganske underholdende album!