Pussi & Pløk - Du står og ligner en lufthavn

Du står og ligner en lufthavn

Genre:Hard rock
Antal numre:4

Mening, nej tak

Først var der Pudsige Herrer, så kom Farlige Typer i Modlys og senere Situationsfornærmelse, bare for at nævne et par stykker. Det virker til, der er en trend i den danske rockundergrund, hvor man gerne skal have et bandnavn, der er underligt, på dansk og umiddelbart være totalt meningsløst. Denne trend viser dog ikke tegn på at være overstået, for nu er der kommet et band, der muligvis tager føringen – Pussi og Pløk hedder de, hvad end det så betyder. Men ud fra titlen på deres debut-EP virker det ikke til, det er den dybere mening, der i højsædet. Medmindre Du Står Og Ligner En Lufthavn er en gængs term i nogle kredse.

At sætte alt på et bræt fungerer sjældent

13 minutters stoner- og sludge-inspireret hardrock fordelt over fire numre er, hvad man bliver præsenteret for på Du Står Og Ligner En Lufthavn. Pussi og Pløks musikalske platform minder meget om den, man også finder hos Bersærk, men i stedet for at bygge videre på deres ”hedningehegn” kigger Pussi og Pløk mere i retning af den støvede psykedeliske 70’er-rock. Man kan så spørge sig selv, om verden reelt har brug for flere bands, der mener ”Sunshine of Your Love” er det bedste siden skiveskåret brød.

Men i stedet for at bygge flere guitarpedaler af sand, støv og vindhekse, har Pussi og Pløk hevet synthesizeren op af kælderen. Noget, der bestemt ikke har været spild af tid. Resultatet er stadig et syret lydbillede, men synthen gør det noget mere energisk og uptempo, end hvad man er vant til. Glemt alt om stå naglet til jordens, mens du bliver sendt til fjerne galakser af en guitartone tungere end den ondeste koger. Pussi og Pløk tvinger dig til at lette røven og svinge træbenet. Specielt ”Det Vigtigste Vi Har” og ”Vi Kommer Nok Aldrig Hjem”, hvor synthen bruges som en ekstra guitar, fungerer upåklageligt. Dizzy Mizz Lizzy og Carpark North har sandsynligvis aldrig tænkt på at samarbejde, men Pussi og Pløk giver et glimrende fingerpeg om, hvordan det kunne lyde.

Desværre virker det til, at Pussi og Pløk til tider læner sig lidt for meget op ad spillet mellem synth og guitar, for når guitaren står alene, har det desværre med at blive en anelse generisk. Det er ganske fængende, men hvis der sidder nogen derude med alt for meget tid, er jeg sikker på, at man med saks, limstift, en håndfuld jernstøv og Dizzy Mizz Lizzys samlede værker kunne frembringe samtlige riffs på Du Står Og Ligner En Lufthavn. Det er selvfølgelig svært at gøre noget nyt i en genre, der efterhånden består af mere genbrug end metalcore, men man må i det mindste godt gøre forsøget.

Når det så er sagt, skal man bestemt ikke afskrive Pussi og Pløk. De har en interessant vinkel på noget, der efterhånden er tævet så meget ihjel, at der kun er mos tilbage. De skal bare lige være en anelse mere kreative, når de skriver deres riffs.

1. I samlet flok
  2. Det vigtigste vi har
  3. Sibirisk stål