Primordial spiller koncert på Wacken Open Air 2024.
Primordial - The Gathering Wilderness

The Gathering Wilderness

Genre:Black metal
Spilletid:59:30
Antal numre:7

Titlen på bandets forrige CD, "Storm Before The Calm" var næsten profetisk. Ikke at dette er en wimpy CD men alligevel er dette den mindst aggressive af alle bandets værker. Dette skal dog ikke afholde nogen fra at tjekke skiven ud, da bandets sangskrivertalenter ikke er blevet en døjt ringere, men fans af bandets tidlige materiale bør nok give denne skive en lytter inden de slipper slanterne hos den lokale pladekiosk. Sangmæssigt er dette også nok den mest episke af alle Primordial skiver.

Man føler rigtigt historiens vingesus, når skjalden Alan Nemtheanga hæver sin dramatiske røst. Langsomt stigende indleder man denne plade med "The Golden Spiral" som er et godt eksempel på stilen som man fremlægger på "The Gathering Wilderness"; midtempo trommer a'la Bathory i deres vikinge periode og riffs der ikke så meget hamrer, men mere svæver rundt i det rå lydbillede. Derefter får man nok den mest folk inspirerede sang bandet nogensinde har lavet. Titelsangen er som en gammel Irsk folkesang tilsat elektriske instrumenter og enkelte soundtrack lydende passager der virkelig er episke i ordets betydning.

Bedst blandt pladens syv numre må dog være "The Coffin Ships" som begynder med en lækker dyster intro for derefter at udfolde et vekselbad af følelser med alt fra had, angst og fortvivlelse. Man gør dog ikke så meget brug af den dobbelte guitar effekt på denne plade, hvilket er lidt synd da dette var en af min yndlingsting i bandets forrige materiale, men der forefindes dog stadig små flotte passager her og der.
Desuden er Alan's vokaler mere i hans rene stemme og kun meget sjældent går den over i den aggressive Black Metal stemme, men mandens stemme er også blevet meget bedre i de rene registre på "T.G.W.". Lydmæssigt har bandet gjort et sjovt valg, da man har brugt Billy Anderson, som mere er kendt fra alternative bands som Melvins, Fantomas og Neurosis, men den spartanske og meget tørre lyd passer dog fint til det enkelte materiale.