Primordial spiller koncert på Wacken Open Air 2024.
Primordial - Dark Romanticism

Dark Romanticism

Genre:Black metal
Spilletid:41:10

Denne udgivelse kommer som en overraskelse. Jeg troede først, at det drejede sig om en ny udgivelse fra det Irske Pagan/Black Metal band, men efter at have kigget i coveret fandt jeg ud af, at det drejede sig om deres demo fra 1993. Lyden er, for et demo fra dengang, absolut i topklasse og sangene er noget af det bedste jeg har hørt i den mere doomede Black Metal kategori.

De fire sange bevæger sig nemlig i det for Black Metal meget langsomme tempo. Det er nok også det der giver de fire sange på demoen deres specielle karakter. Man kunne sige, at det hele lyder som en parring mellem det gamle Darkthrone og Bathory og firser Doom som Candlemass og deres forgænger Nemesis. Især sang nummer et, "Enter Pagan", er et paradeeksempel på den hårfine balance mellem iskold sort raseri og dragen episk storhed, der ville have gjort Quorthon (RIP) stolt. Som en lille bonus på CD’en, er der endvidere fire live numre fra et af bandets allerførste koncerter, men disse numre vil nok kun appellere til de hårdeste freaks, da lyden er under al kritik.

Alt dette krydres med sanger Allan Nemtheanga humoristiske og informative liner notes, der forklarer og morer på samme tid. Vedlagt denne fine CD er der en bonus DVD fra sidste års Party San festival, hvor bandet spillede seks sange foran et tændt publikum, og her kommer forsangerens sans for det teatralske også virkelig frem i sangene.

Billede og lyd kvaliteten på denne er dog ikke top professionelt, men går dog igennem som et fint stykke underholdning for bandets fans.