Pig Destroyer - Mass & Volume

Mass & Volume

Genrer:Doom metal, Sludge metal
Antal numre:2

Grindcore band forsøger sig med doom-metal

Pig Destroyer er et amerikansk grindcore band dannet i 1997 i staten Virginia. Deres nyeste EP Mass & Volume, består af 26 minutters materiale der blev til overs, da bandet i 2007 indspillede deres fjerde studiealbum Phantom Limb. Med dette nyeste udspil tager Pig Destroyer et kæmpe spring væk fra deres image som grindcore band; Mass & Volume er nemlig er nemlig en Doom-metal udgivelse i bedste forstand.

Som en lun dyne af basfrekvenser
EP'en starter ud med en overkommelige lille intro.... I form af det 19 minutter lange monster af et titelnummer, "Mass & Volume". Med et hypnotisk langsomt tempo og en uophørlige mur af guitarfeedback, henleder tracket tankerne på bands som Sunn O))) og Earth. Nummeret er mixet så mudret og beskidt, at det føles som om man bliver behageligt indsvøbt i en edderdunsdyne af basfrekvenser og varm rørforstærker feedback. Der er en dyster og atmosfærisk stemning især i nummerets første par minutter, men også hen i mod slutningen hvor bassen får lov til at drone der ud af, akkompagneret af et munkekor. Det fungerer skide godt, og bandet formår at få stablet en stemningsfuld atmosfære på benene. Det er dog ikke lige godt hele vejen igennem, og hen imod midten af stykket, er det som om at motoren bliver sat lidt for længe i tomgang (ja selv for et drone-nummer). Man bliver simpelthen træt af at høre det samme break blive repeteret om og om igen. Desuden er den effektvåde og meget vrede vokalpræstationen lidt intetsigende i denne her konstallation, og virker lidt overflødig.

Sludget efterskælv
Efter den dronenende odyssé af en intro, sætter Pig Destroyer tempoet og energiniveaet i vejret, med deres sludgede efterskælv "Red Tar". Her får bandet lov til udfolde sig mere, og nogle reele guitarriffs kommer på banen. Mixet er stadigvæk rigtig mudret og Pig Destroyer formår at vedholde den samme stemning som i forrige nummer, hvilket gør at de to numre kommer godt i forlængelse af hinanden. Vokalpræstationen er stadigvæk ikke særligt interessant, men den primale og aggressive energi klæder "Red "Tar" meget bedre, end den gør "Mass & Volume". Efter seks minutter af andet nummer afsluttes en EP, der til trods for bare at have været et restprodukt, sagtens kan stå alene i Pig Destroyers diskografi som en lidt anderledes udgivelse.

God produktion - sans for atmosfære
Med denne nyeste EP bevæger Pig Destroyer sig ind på ukendt territorie, men undgår at komme ud på dybt vand. Mass & Volume føles ikke anstrengt i sit forsøg på at skabe materiale i den mere dystre og atmosfæriske afkrog af metalgenren, den lader derimod til at være kommet rimelig naturligt for bandet. Det er ikke fordi at de her tracks er særligt fantastiske og nytænkende, men produktionen er tilpas mudret, og bandet har en sans for at skabe den rigtige atmosfære, til at Mass & Volume  faktisk bliver en udemærket Drone/sludge-udgivelse.