Obscura - Cosmogenesis

Cosmogenesis

Genrer:Death metal, Progressive Death Metal
Spilletid:49:31

Brugervurdering: 7,6/10 baseret på 5 stemmer.

For det meste siger teknisk dødsmetal mig ikke en fis, desto større var min forbavselse over hvor godt jeg synes om denne plade. Men det burde vel ikke komme som en overraskelse når man taler om et line up der indeholder medlemmer fra både Necrophagist og Pestilence, to af genrens absolutte topnavne.

Musikalsk kan man beskrive Obscura som en stor godtepose af det bedste hvad genren har frembragt, der er alt lige fra svævende melankolske ting som man kender fra Cynic, hvorfra Tymon Kruidenie medvirker som gæst sammen med trommelegende Ron Jarzombek (Halford, Watchtower, Spastic Ink), til tekniske mesterstykker ala Death’s Individual Thought Patters og Symbolic. Ydermere kan man finde indflydelser fra bands som Atheist, Necrophagist og Pestilence, hvilket måske lyder noget prangende, men så god er pladen altså. Et af pladens store plusser er den utroligt alsidige vokal der spænder fra dyb growl, til mere Chuck Schuldiner lignede hvæsen og den førnævnte rene vokal. Desuden er det gode ved pladen, at den ikke bare består af teknisk instrument onani, men rent faktisk indeholder velkomponerede sange, der kan få selv nonfans som undertegnede til at bryde ud i begejstring. Det tekniske kommer dog ikke til kort her, da de individuelle musikere virkeligt får lov til at vise hvad de kan, især Jeroen Paul Thesseling’s fretless basspil er i en liga for sig selv.

Så har du spillet dine gamle Death plader til døde og synes at det er lidt småt med kun to Cynic plader, så har du ingen undskylning for ikke at få fingrene i Cosmogenesis.