Nord - Machine Blood

Machine Blood

Genre:Prog metal

Brugervurdering: 8/10 baseret på 1 stemme.

Fynsk prog metal af høj teknisk kvalitet

Fem år efter udgivelsen af debut-ep’en Alpha har den fynske kvintet NORD smidt deres debutalbum, Machine Blood, på gaden. Siden Alpha har bandet skiftet trommeslager Magnus Elisson ud med Rune Kolsbjerg Hansen. Vokalisten Bjarne Matthiesen har ligeledes været ude af bandet i en kort periode, hvor han var afløst af Anitta Soliz Nielsen fra Blindheart, men han vendte tilbage op til indspilningen af albummet. Udover Rune og Bjarne består NORD af Peter Littau på bassen og makkerparret Niels Thybæk-Hansen og Thomas Bøgh Jensen på guitarer.

Inspireret af Randy Blythe og Aksel Sandemose

Machine Blood kredser teksterne om forskellige emner. ”Depleted Soil” handler om, hvordan vi mennesker ødelægger Jorden, mens ”Fear Reigns” handler om, hvordan vi ødelægger hinanden, og ”Law of Jante” refererer til Aksel Sandemoses berømte og berygtede lov fra 1933 – samme jantelov, som den ukrainske præsident refererede til, da han talte til det danske folketing. Musikalsk er der tydelig inspiration fra Lamb of God og Killswitch Engage med elementer af power metal og melodød. Hele herligheden omkranses af stykker med spansk guitar i albummets prolog og epilog.

I størstedelen af numrene på albummet veksler vokalarbejdet frem og tilbage mellem ren vokal og growl/råb. Det fungerer ret godt sammen med musikken, som ligeledes skifter mellem melodisk guitar og mere kraftfulde stykker. Et godt eksempel på det er ”Fear Reigns”, som starter med et fedt riff, der leder op til det første tekststykke med ren powervokal. Herefter kommer en skiftevis hæs skrigen og growl, for at blive afbrudt af stille guitar med blød vokal, hvorefter det hele igen blandes. Afslutningsvist kommer så en nærmest King Diamond-agtig falset at gå ud på.

Hovedparten af numrene er lige til den lange side; længden varierer mellem fem og syv minutter. De enkelte sange indeholder også mange forskellige elementer, som gør det vanskeligt at gøre dem meget kortere, men jeg tog mig selv i at blive en anelse ukoncentreret igennem gennemlytningen af albummet, og det er en skam.

Efter gennemlytning af Machine Blood er det nummeret ”The Swordsman”, som efterlader det største indtryk. Nummeret indeholder en vis tyngde krydret med fede powerriffs og et lækkert guitarstykke midtvejs. Det er sammen med ”Law of Jante” de to numre, jeg vil fremhæve på Machine Blood. Derudover får de flamencoinspirerede instrumentalnumre i starten og slutningen albummet til at stikke ud fra mængden på en interessant måde.

Skær fedtet fra

Udgivelsen indeholder 11 numre, hvoraf de fleste er relativt lange. Dermed bliver albummet temmelig langt. Det ville klæde musikken, om det hele blev komprimeret en anelse.

Et enkelt af numrene, ”The Run”, har været udgivet tidligere, nemlig på den tredje udgave af det odenseanske sammenskudsgilde, som går under navnet Hell Comes Around. Det var ikke nødvendigt at tage dette nummer med som fyld på et i forvejen langt album.

Det være sagt, så er NORDs første fuldlængdealbum et udmærket stykke progressiv metal, som indeholder en række gode numre.

1. Prologue
  2. Left Behind