Nature G - Stereotyping

Stereotyping

Genrer:Hard rock, Folk Rock

At trodse stereotyper

Naturre G Ganganbaigaali, bedre kendt som Nature G, har det sidste år imponeret verden over med sit primære projekt, bandet Tengger Cavalry. Alene denne sommer spillede de på både Wacken og Midgardsblot, hvor deres unikke centralasiatiske folk-metal virkeligt fik charmeret sig ind på anmeldere såvel som fans. Nature bryder sig, tydeligvis, ikke om at blive puttet i kasser og endnu mindre om stereotyper grundet køn, etnicitet og religion. Den mest typiske stereotyp, jeg er stødt på, omkring asiater, primært kinesere, er, at de er ekstremt flittige og arbejdsomme – og om han vil det eller ej, bekræfter Nature nu engang altså denne stereotyp. Siden juni har han udgivet ét Tengger Cavalry-album, én single, én EP og nu også et helt soloalbum. Det er altså uhyrligt produktivt – stereotypt eller ej. Det er næsten, som om at han ikke kan lade være med at indspille og skabe musik!

Electro-hardrock-folk

Musikken på Stereotyping svinger konstant. Der er meget få fællestræk mellem numrene – udover Natures stemme og diverse folkemusikinstrumenter. Derudover svinger musikken meget fra klassisk hard rock, såsom titelnummeret, til noget, der minder om blød rap som på nummeret “Every Step”. På “Fickle” er det nærmest ren elektro-disko, hvor Nature da også så fint synger, at ja, nu har han ændret stil igen, og hvorfor dog ikke? Kreativitet og kunstnerisk frihed er altså nøgleelementerne her, men også hele tematikken om, at Nature nægter at blive puttet i en kasse, selv som musiker. I marts udgav Tengger Cavalry et coveralbum, Cavalry from Hell, med alt lige fra Pantera og Rammstein til Oasis og Avril Lavigne. Og netop det, at de bands, som Nature selv lytter til, svinger så meget, kan man især høre på Stereotyping. Her er alt fra hurtige riffs til syrede elektroniske rytmer og bløde, næsten shoegaze, elementer. Det tungeste nummer er nok ”Cold Girl”, hvor der næsten sniger sig noget, der minder om growl, ind i sangen. Det er nok især den sang og så titelnummeret, der gør, at skiven i det hele taget er i nærheden af det hårde hjørne af musikkens forunderlige univers. Det er set før, at kunstnere tænker helt ud af boksen og er kreative for kreativitetens skyld, hvilket ofte resulterer i noget makværk (gå nu væk, Lulu!), men Stereotyping er et album, der trods de mange forskellige input og stilarter rent faktisk fungerer. Rigtigt godt endda!

Happy metulz

Stereotyping er ikke det tungeste udspil fra Nature G. Langtfra. Men det er nok det mest kreative og helt klart det mest muntre, glade og hyggelige. Også til trods for lyrikken, der i enkelte sange er ret så negativt ladet – i hvert fald over for folk, der ikke mener, at vi som mennesker har ret til at være glade og unikke individer. Det er altså ikke en skive, man sætter på, fordi der bare skal moshes og headbanges, indtil man falder om af udmattelse, men det er den skive, man sætter på, når solen står højt, bøfferne er på grillen, og man sidder med en iskold øl i hånden, mens man sukker dybt og erkender, at livet er sgu dejligt. Det er den slags ”metal”, som man bliver glad i hovedet af, og det kan da også være befriende.

1. Stereotyping
  2. Cool Girl
  3. Every Step