Klassiker

Genrer:Heavy Metal, Power metal
Spilletid:42.31

Officiel vurdering: 10/10

Brugervurdering: 9,3/10 baseret på 9 stemmer.

Klassiker Nr. 2.

I 1980’erne var der to dominerende powermetal scener. Den ene var den tyske/europæiske scene, som talte bands som Helloween, Gamma Ray og Blind Guardian, og den anden var den amerikanske scene, der fortrinsvis bestod af bands som Jag Panzer, Savatage, Crimson Glory og ikke mindst Manowar. I USA var det uden tvivl Manowar, som var kongerne, og det har bandet faktisk været siden dannelsen i 1980. Manowars lyd er kendt for at være enormt storslået og bombastisk, mens teksterne omhandler temaer som heltemod, kamp og ære, og det at være tro overfor heavymetal genren uanset hvad. Manowar har en trofast skare af hardcore fans, som følger dem kloden rundt. I Tyskland er det således ikke unormalt, at der møder 25.000 tilskuere op til en Manowar koncert og er du ægte fan, tilhører du gruppen af såkaldte Immortals, som bandet så ofte hylder i deres sange.

Manowar er ganske enkelt et unikt band. Enten hader man dem, eller også elsker man dem. Personligt tilhører jeg absolut sidstnævnte gruppe. Jeg er begejstret for alt, som bandet nogensinde har udgivet, og det er derfor også svært for mig, at skulle udpege et enkelt album, som overstråler de andre. Alligevel bliver det Kings Of Metal, som løber med æren som den største Manowar klassiker nogensinde.

Albummet udkom i 1988 og er det sidste med guitarist Ross The Boss, som var med til at starte bandet i 1980. Tracklisten inkluderer klassikere som "Wheels Of Fire", "Kings Of Metal", "Hail And Kill" og de mere afdæmpede og bevægende "Heart Of Steel" og "The Crown And The Ring". Igen har vi at gøre med et album, som besidder en enorm holdbarhed mere end tyve år efter, at pladen blev udgivet. Eric Adams vokalpræstation er fortrinlig, Joey DeMaios bassoloer er ren metalkunst (Sting of the Bumblebee red.) og hele albummet veksler fornuftigt mellem hurtige powermetal numre og langsommere, mere storslåede kompositioner med korsang og orgel/klassisk instrumentering.

Kings Of Metal er både et fremragende powermetal album og en af de største heavymetal klassikere nogensinde.

The battle is raging... choose your side.