KALI - Lake

Genre:Metalcore
Antal numre:3

Seks mand, tre numre

Metalcore er tilsyneladende (stadig) en populær genre – i hvert fald dukker der jævnligt bands op i den danske undergrund, som praktiserer netop dén stilart. I dag skal vi se nærmere på aarhusianske KALI, der befinder sig i den progressive ende af metalcore og efter eget udsagn er inspireret af blandt andre Dead by April og Meshuggah. Bandet blev dannet på Risskov Gymnasium i 2017, og året efter havde de et fuldt lineup med ikke tre, fire eller fem, men hele seks medlemmer. Nu er sekstetten så klar med debuten Lake – en ep med bare tre numre fordelt over 14 minutter.

En blandet fornøjelse

Egentlig ville KALI debutere med en fuldlængde, men det blev der ikke noget af. Den famøse virus slog alt ud af kurs, og i stedet valgte bandet at satse på en ep. Dét valg var måske meget godt, for efter at have lyttet til Lake en masse gange må jeg konstatere, at selvom KALI viser gode takter, er der plads til forbedring. Dét gælder både produktion, sang og ikke mindst pondus.

Ok, lad os starte med det positive – for det er der trods alt også en del af. De seks knægte i KALI er gode til at skabe melankolske stemninger, de har masser af idéer, og flere steder overrasker de med en fed melodi: Starten af ”Terror Management Theory” emmer af atmosfære, ”Addict” har et fængende omkvæd, og ”Lake” viser, at bandet også (i en vis grad) behersker dødsmetalgenren. Det er bestemt ikke håbløst.

Alligevel er Lake en frustrerende plade. Der er særligt to ting, som hæmmer de seks drenge: vokalerne og produktionen. Fra første nummer ”Terror Management Theory” står det klart, at de to vokalister Maxuxx og Silver ikke er de mest trænede, og at de faktisk ikke altid komplementerer hinanden. Man kunne også savne (og det gør jeg) lidt mere klang i den rene vokal og mere bund i den growlende.

En lige så stor hæmsko er som sagt produktionen, der simpelthen ikke er til bandets fordel. Guitarerne er for dæmpede, trommerne for anonyme, og selvom KALI leger med dødsmetallen på ”Lake”, er der ingen pondus i lyden. Ep’en bærer præg af at være en hjemmeoptagelse – og det er for så vidt fint nok, intet problem i det, men vil bandet ud af øvelokalet, er de nødt til at stramme op. Det dur ikke at have en metaludgivelse med et så forsigtigt lydbillede. Ligeledes bør de være opmærksomme på lydniveauerne: Især på ”Addict” er vokalerne alt, alt for høje.

KALI har debuteret med en jævn ep, der forhåbentlig kan skaffe bandet noget omtale og på sigt nogle spillejobs rundtomkring. De seks knægte har noget at byde på, og med lidt mere erfaring og finesse kan KALI blive et interessant navn.

1. Terror Management Theory
  2. Addict
  3. Lake