Iskald - Nedom og Nord

Nedom og Nord

Genre:Black metal
Antal numre:6

Introduktion

Norsk black metal er ikke lige det sted, hvor man oftest finder melodi i musikken. Black Metal opstod i starten af 80'erne med bands som Hellhammer, Mercyful Fate og Bathory. Det britiske band Venom navngav genren da de i 1982 udgav skiven Black Metal. Senere eksploderede den norske scene med bands som Darkthrone, Mayhem og Gorgoroth. Musik som fuldstændig manglede melodi og en hyggelig tone, og det endte med, at musikerene blev mere kendte for deres kriminelle handlinger end deres musik. Heldigvis har Black Metal udviklet sig, og det betyder så, at der nu også er melodi i musikken, og det er her Iskald kommer ind i billedet. Iskald er et melodisk black metal band fra Norge. Bandet blev dannet tilbage i 2005. De udgav deres første skive, Shades Of Misery, i 2006 og har yderligere udgivet 3 plader. Bandet bruger session musikere til deres liveshows, men har siden opstarten kun bestået af 2 faste medlemmer. Simon Larsen på guitar, vokal, keyboard og bas, og Aage Krekling på trommer og anden vokal. De har netop udgivet en nye skive, Nedom Og Nord, så lad os se, hvordan den er.

Gennemgang

Pladen starter med nummeret "A Fading Horizon", som sætter lytteren ind i den helt rigtige vinterstemning med kulde og sne. Man får lidt et indtryk af, at bandet lever i deres eget vinterland. Deres lyd er meget aggressiv, men den fanger dog ikke så godt. Stemningen er der, men desværre halter kvaliteten af musikken lidt. Det lyder som om, bandet har Immortal som en ret stor inspirationskilde, det er især guitaren, der har noget af den samme lyd. "Underworldly" er andet nummer på pladen, og det er noget anderledes. Mere melodisk og meget mere melankolsk. Vokalen skærer igennem instrumenterne, og man kan mærke smerten i vokalen jo længere man kommer ind i nummeret. Produktionen på pladen er god, og alting er tydeligt. Dog synes jeg, at det er lidt ærgerligt, at trommerne lyder lidt for meget som trommeloops, da de ender med at blive lidt sterile og tamme. Vokalen er skrigende og gennemtrænger dine trommehinder, som en typisk black metal vokal. Lyrikken byder på dommedag og historier fra den norske mytologi. Her adskiller Iskald sig fra traditionel norsk Black metal, som er satanisk. De gør ligesom Enslaved, de bytter satanismen ud med legender og de nordiske guder. Musikken er til tider meget teknisk med masser af blastbeats og hurtige dobbeltstortrommer, men desværre halter det lidt i forhold til deres gamle materiale. Da det gamle materiale var lidt mere råt og beskidt, hvor det nye er lidt mere finpudset men det er sikkert også bare en smagssag.

Konklusion

Nedom Og Nord er en god plade, men desværre halter den til tider alt for meget, og det ødelægger desværre oplevelsen. Numrene er også ret lange, og de bliver ikke mere spændende i længden. Den er tværtimod god til at sætte folk i den rigtige Black Metal følelse af kulde og fortabelse, og de sætter en ret høj standard for en stemning, men alligevel føles det som om, musikken får anden plads. Men det er alligevel en acceptabel udgivelse, som Iskald har skabt.