Alt godt tager tid
Efter omkring syv års ventetid er fynske Grusom klar med deres tredje langspiller, der bærer det meget kreative navn Grusom III. Man skal dog ikke lade sig snyde af albummets noget simple titel, for tilbage i april fik vi med sangene “Shadow Crawler”, “Fatal Romance” og “Le Voyage” en lækker forsmag på det, der ventede på selvsamme plade, da de seks syrerockere gæstede Rust sammen med Archangel. Grusom III er i modsætning til de to foregående plader, der ifølge sanger Nicolaj Jul centrerede sig om dystre emner, præget af begær, kærlighed og rejser ud til okkulte destinationer.
Mellem død og kærlighed
Rejsen gennem de seks fynboers psykedeliske lydunivers indledes af “Shadow Crawler”, pladens første single, der udkom tilbage i april. Nummeret er med sin perfekt afstemte kombination af hammondorgel spillet af Peter Pørtner og guitar leveret af Thomas Ulrik og Dennis Warburg en særdeles stærkt åbner, der danner et solidt grundlag for resten af pladen. Det går mindst lige så stærkt videre med “Hell Maker” og “Le Voyage”. Særligt sidstnævnte er med sit melankolske udtryk perfekt til at forstærke Juls rå og ekspressive vokal, der i sangens intro står bar, nærmest skrøbelig, mod en billedskøn kulisse af sagte guitarklimpren, der i den grad giver gåsehud. “Le Voyage” gennemgår en naturlig progression, hvor vellykkede vokallag, gradvist mere fremtrædende trommer spillet af Peter Østergaard og velafstemte guitarsekvenser lader intensiteten stige langsomt og dermed fastholder lytteren i sine næsten syv minutter lange spilletid. Også det syvende nummer, “Memories”, holder med sin medrivende melodi publikum fast i et jerngreb, der strammes yderligere af den underliggende baslinje spillet af Søren Olesen. Ligesom de foregående numre bærer “Memories” præg af at være en gennemarbejdet komposition, hvor de enkelte elementer kompletterer og forstærker hinanden. Det gør sig også gældende for “Mortal Desire”, der er perfekt placeret som pladens afrundende nummer. Sangens dragende og hjemsøgende, smukke melodi båret af både Juls stemme og hammondorglet lader lytteren hungre efter mere og er på sin vis en konklusion på alt det, vi blev præsenteret for på de øvrige syv sange, hvilket får Grusom III til at fremstå som et harmonisk og fuldendt værk.
Grusom, Grusommere, Grusomst
Med billedskønne melodier, en skrøbelig og alligevel kraftfuld vokal og en medrivende kombination af hammondorgel og guitar er Grusom III en særdeles vellykket opfølger til bandets foregående albummer. På trods af at Grusom i denne omgang har valgt at gå i en lidt anden retning rent lyrisk, er der stadig tale om et autentisk og dybt ærligt værk, der taler direkte til hjertet. Denne anmelder er således absolut overbevist om kvaliteten og er spændt på at se, hvordan rejsen går videre for de talentfulde musikere.