Gorod - A Perfect Absolution

A Perfect Absolution

Genrer:Death metal, Progressive Death Metal

Forrige udspil fra franske Gorod, Process Of A New Decline, var et fedt udspil og derfor havde jeg også forventninger til A Perfect Absolution. Og A Perfect Absolution skuffer bestemt ikke. Gorod praktiserer teknisk dødsmetal med alt hvad det indebærer, men formår at skabe et kontrolleret kaos på dette udspil, hvor riff-arbejdet naturligt er omdrejningspunktet og her formår Gorod at blande tekniske finesser med mere melodiske riffs. Også på vokal-siden er der kommet mere variation med lidt flere melodiske tiltag ("The Axe Of God"og "Elements And Spirit") – dog uden at ende i ren skønsang og udvande brutaliteten. Og netop her viser Gorod at bandet kan skrive sange og ikke kun kan imponere med teknisk kunnen.

På den første halvdel af albummet er der tale om mere rendyrket teknisk dødsmetal, og på anden halvdel af albummet begynder Gorod at eksperimentere med jazzede (ikke helt ulig Cynic) og eksperimenterende elementer. Dette giver naturligvis albummet mere variation og de små-jazzede elementer er da også ganske vellykkede. På "Varangian Paradise" bliver det eksperimenterende dog lidt for fjollet og påtaget, bl.a. grundet et lige lovlig funket indslag i denne sang.

På bundlinien er A Perfect Absolution dog stadig 40 minutters ekstremt vellykket og koncentreret teknisk metal med en tilpas mængde melodi inkorporeret til at numrene ikke lyder ens og uden at slække på brutaliteten. Foreløbig står A Perfect Absolution som et af de bedste dødsmetal-udspil jeg har hørt i år og et sikkert køb for fans af bands som Obscura.

I nedenstående video har du mulighed for at høre åbningsnummeret Birds Of Sulphur fra A Perfect Absolution.

1. Birds Of Sulphur
  2. Sailing Into The Earth