Fusskalt - Songs for speedin' and crashin' Vol 1 & Vol 2

Songs for speedin' and crashin' Vol 1 & Vol 2

Genre:Hard rock
Antal numre:6

Stensikker fremtid

Introduktion

Fusskalt er et Århusiansk Hard Rock/Metal band, som blev dannet tilbage i 2009. Bandet spiller en form for Stoner Rock med inspiration fra bands som Red Fang, Clutch og Monster Magnet. Jeg har aldrig nogensinde hørt om bandet, før jeg blev sat til at anmelde deres EP Songs For Speedin' and Crashin' vol 1 & 2. Dette er i bund og grund to EP'er, men vi har valgt at anmelde dem som én. Jeg har nævnt i tidligere anmeldelser, at jeg er stor fan af Stoner, så jeg glæder mig til at høre hvad Fusskalt har at byde på.

Gennemgang

Første nummer på denne EP er nummeret "Dead Man Walking". Sammenspillet, der er mellem instrumenterne, i introen, bliver spillet relativt lavt. Efter et kort stykke tid eksploderer musikken i et lydinferno. Nummeret minder mig en del, om noget Clutch kunne finde på at skrive, og Fusskalt slipper godt af sted med det. Forsanger Lars Frederiksen gør også et godt førstehånds indtryk hos lytteren. En virkelig fed vokal som passer perfekt ind i musikken. God start på pladen. Andet nummer på pladen er "Coming Undone", der læner sig lidt mere op af den lidt langsomme side. Jeg har denne fornemmelse at det hele bygger sig op til noget, som er større og virkelig godt og jeg har ret. Da alle instrumenter kommer på, bliver nummeret kun meget mere federe. Igen skal Lars Frederiksen have ros for sin geniale vokal. Bandet gør det også virkelig godt. Dehar et virkelig godt groove kørende igennem nummeret. Guitaren har også en virkelig fed lyd, som virkelig bare passer perfekt ind i lydbilledet. Sammen med trommer og bas er det hele fuldendt og nummeret sparker i den grad røv. "When The Devil Comes (To Take You Home) " er også et halv langsomt nummer, som fokuserer meget på groovet og holder tingene simple i stedet for at lave det alt for indviklet. Der bliver spillet med koklokke i nummeret, hvilket skaber en fed følelse. Jeg er stadig imponeret. Der er faktisk ikke noget, der har skuffet mig endnu. Det eneste jeg kan sige, der skuffer mig lidt er, at nummeret bliver en smule langtrukkent, men heldigvis ikke for meget. Vi er nu nået til anden halvdel af EP'en. Nummeret "Elanor" er det første nummer på anden halvdel. Nummeret går lidt hurtigere end de andre numre på den sidste halvdel. Jeg synes stadig, at denne halvdel er lige så fed som den første del. Guitaren kommer virkelig i fokus på dette nummer og tager styringen. Det bringer bandet imod Heavy Metal paradis. Guitarsoloen i nummeret er virkelig også fedt. Den minder mig lidt om noget fra Red Fang. "The Last Ride" er også et godt eksempel på det groove, Fusskalt er virkelig gode til. I nummeret føler jeg virkelig også en fed kemi mellem band medlemmerne. De får virkelig skrevet nogle fede numre sammen. "Let's Get Away" er det sidste nummer på EP'en. Bassen tager styringen, sammen med hovedriffet som går på efter kort tid. Bandet kører igen et virkelig fedt groove og holder ikke tilbage på de fede riffs. Vokalen er virkelig i centrum i omkvædet og igen er den virkelig genial, ligesom på de tidligere numre. Soloen i nummeret skal også lige nævnes. Virkelig fed. Det er en genial afslutnings solo og sammen med groovet fra trommerne og hele bandet samlet er det en fed afslutning på deres EP. Produktionen er virkelig god hele vejen i gennem – alting går igennem klart og tydeligt. Jeg har ikke en finger at sætte på, hvad der skulle være dårligt - det hele er krystalklart. Trommerne er virkelig lækre og bliver spillet virkelig fedt af Jonas Emil Nielsen. Han har et godt groove i sit trommespil og får numrene til at få sin helt egen figur i den afdeling. Guitaren bliver spillet virkelig godt af begge guitarister Nick Jensen og Thomas Brandt. Både riffsne er virkelig velskrevet og soloerne er virkelig geniale. Jeg kan ikke gøre andet, end at blive ved med at rose dem. Forsanger Lars Frederiksen har virkelig en god vokal, som blender sammen med instrument afdelingen. De har alle sammen en virkelig god kemi indbyrdes. Specielt nummeret "Coming Undone" er et virkelig godt eksempel på Frederiksens geniale vokal arbejde.

Virkelig imponeret

Fusskalt har simpelthen blæst mig omkuld. Jeg havde ikke forventet noget så fedt, mår jeg erkende. Bandet er dog ikke kommet med noget, som er helt unikt og originalt inde for genren, men de har i hvert fald lavet noget fed musik. Jeg vil anbefale, at i skal holde øje med Fusskalt i fremtiden.

Her er nummeret "Eleanor"

1. Dead Man Walking
  2. Coming Undone