Man kommer langt med en god melodi. Det kunne sgu’ let være overskriften for "The Toruble With Angels". Ihvertfald udviser Filter en uhørt tæft for at skrue en fed melodi sammen på det seneste udspil og smider man et simpelt hårdtslående riff oveni hatten har man en ekstrem stærk kombination ("Drug Boy", " Catch a Falling Knife"og " Absentee Father" for blot at nævne et par eksempler). Smider man derudover et par stærke ballader ("No Re-Entry", " Fades Like a Photograph (Dead Angel)" og "Leaving without a Note") i puljen, står man desuden med et varieret og om end endnu stærkere album.
"The Toruble With Angels" bygger således på en række sange, det hurtigt sætter sig på hjernebarken – man skal i hvert fald være ekstremt melodiforskrækket for ikke at blive ramt af Richard Patricks vokale udfoldelser på dette album. Hele albummet har et industrielt præg og en lidt "kunstig" atmosfære hængende over sig grundet produktionen og det er fin indpakning til numrene på "The Toruble With Angels" og fungerer fedt med Richard Patricks stemme og som kontrast til de til tider næsten fløjlsbløde melodier. Der er masser af højdepunkter på albummet og kun ganske få gange falder Filter igennem – mærkeligt nok er det mindst gode nummer åbneren "The Inevitable Relapse", men sangen er egentlig et meget godt modspil til de mere melodiøse numre på resten af pladen.
"The Toruble With Angels" er et af de bedste albums denne skribent har hørt i år og får selvfølgelig også de klareste anbefalinger herfra. Husk i øvrigt at investere i versionen af albummet med "Leaving without a Note", som af uransagelige årsager er udeladt på den ordinære version af albummet.