Tiurida

Genrer:Viking metal, Folk metal
Spilletid:40.19
Antal numre:7

Brugervurdering: 9/10 baseret på 1 stemme.

"Tiurida" er det femte album fra de tyske vikingemetallere Falkenbach.

På dette album byder Falkenbach på en blanding af vikingefolkemetal og midtempo black metal, der også har rod i den nordeuropæiske folkemusik. Numrene, der virker inspirerede af Bathory, kan deles op i to tydelige kategorier: folkemetal og black metal.

Numre, der hører til første kategori er "...Where His Ravens Fly...", "Tanfana" og "Runes Shall You Know". I denne kategori er folkemusikken dominerende og disse indeholder instrumentation (noget er keyboard-baseret), melodier og feels fra folkemusikken (der så konstrueres som værende vikingemusik). I denne kategori er der tendens til, at rockinstrumentationen tager en tur på bagsædet og fungerer som baggrundsmusik, hvor folkeinstrumentationen og folkemelodierne ligger i forgrunden. Nogle gange for guitaren dog også lov til at fremføre en enkelt folkemelodi nu og da.

Den anden kategori er stadig karakteriseret af indflydelser fra folkemusikken, men her er vokalen mere ovre i noget black metal og den elektriske guitar får lov at ligge i forgrunden, og de fleste melodier er fremført på guitaren også, men er stadig forankret i vikingefolkemusikken. Eksempler på numre i denne kategori er "Time Between Dog and Wolf" og "In Flames". Det skal nævnes, at selv disse mere black metal-baserede numre stadig er meget melodiøse og kører i samme 3/4 drive som de mere folkemusik-baserede numre gør.

Hvis formålet med denne skive er at skabe noget melankolst og stemningsfyldt musik med referencer til (det man mener er) vikingernes folkemusik, så er albummet ganske vellykket. Der er masser af små melankolske leads fra diverse instrumenter og vokalmelodierne, hvor der synges rent, har også noget melankolsk i sig. Så på den måde er "Tiurida" ganske vellykket, men jeg må indrømme, at jeg synes, at alle numrene går hen og bliver ensformige i længden, og at de præges af gentagelse - specielt i et den instrumentale "Tanfan" skulle man nok forvente lidt mere variation, end der er, når nu der ingen vokal er.

Bortset fra det, så er "Tiurida" et album, der sagtens kan tåle, at man lytter til det flere gange og hengiver sig til den mørke nordiske atmosfæere. Jeg tror dog, det er et album, der appellerer mere til folkemetalfans en black metal-fans.