Disintegrate - Parasites Of A Shifting Future

Parasites Of A Shifting Future

Genrer:Death metal, Thrash metal

Selvom de har et par andre udgivelser i bagagen, så er hollandske Disintegrates Parasites of a Shifting Future deres debut-album, som faktisk allerede udkom i 2010 - men det bliver det ikke ringere af.

Og faktisk så har bandet, synes jeg, ramt lidt af en kunstnerisk guldåre med deres version af thrash metal, der trækker på både moderne thrash og melodød. Hollænderne forkæler lytteren med aggressiv riffage og hurtige trommebeats samt harsk næsten black metal-agtig vokal, der dukker op side om side med melodiske leads og atmosfæriske keyboards samt nogle helt afdæmpede stykker nu og da. Selvom dette lyder som noget, der er gjort før, så er der alligevel, synes jeg, noget originalt over skivens 11 numre - måske skyldes det, at Disintegrate også smider nogle bittesmå progressive detaljer ind hist og her. Eller også kan det skyldes, at hollænderne også trækker på de episke og fængende elementer fra power-thrashen.

Musikken er til tider teknisk, men dette går aldrig hen og tager over fra det melodiøse og det aggressive. Dette bevidner, at der er tale om dygtige musikere, der både kender begrænsningens kunst og ved, hvornår det er mest effektivt at stå frem i rampelyset og give den gas i en omgang velplaceret blær. Produktionen er veldefineret og måske poleret i nogle lytteres ører, men jeg synes, at en sådan produktion passer fint til den slags musik, som Disintegrate står for.

Er man til aggressiv thrash metal og samtidig i humør til noget musik, der er melodisk og fængende og lettere sofistikeret, så kan man roligt investere i Disintegrates Parasites of a Shifting Future.

Hør Shatter Them her:

1. Abecedarium