Dio - Dreamers Never Die (film)

Dreamers Never Die (film)

Type:DVD
Genre:Heavy Metal
Spilletid:127

Et længe ventet indblik

En Dio-dokumentar er faktisk lige så god , som den lyder! Dokumentaren Dreamers Never Die, der har været undervejs i flere år,  og som netop er udkommet og vises i udvalgte biografer, giver et kig bag kulissen samt en gennemgang af metal-ikonet Ronnie James Dios barndom og ungdom med alle op- og nedture. Detaljeret og kronologisk beskrives de episoder i hans liv, der formede ham til at blive en af de mest banebrydende og talentfulde stemmer og sangskrivere i heavy-musikkens historie. I modsætning til Dios nyligt udkomne selvbiografi fortsætter skildringen helt frem til hans sygdom og død i 2010.

King of Rock and Roll

Den næsten to timer lange film byder på sjældne og aldrig tidligere offentliggjorte billeder og videoer fra Ronnies barndom og ungdom samt koncertoptagelser fra forskellige shows med de ikoniske bands Black Sabbath, Rainbow og selvfølgelig Dio. Der er interviews med musikpersonligheder som Rob Halford, Don Dokken, Tony Iommi og Sebastian Bach bare for at nævne et par stykker. De fortæller sjove, rørende og smukke historier, der menneskeliggør metalguden, fulde af respekt og ærefrygt over for deres store forbillede. Specielt i slutningen, hvor filmen egentlig er færdig, kommer der en epilog med små episoder, hvor de involverede fortæller morsomme anekdoter som fx Ronnies gør-det-selv-arbejde og deraf følgende konsekvenser.

Dreamers Never Die

Alt i alt er det en meget vellykket dokumentar med mange gode elementer. Da Dios liv var relativt skandalefrit taget i betragtning af, at hans karrieres højdepunkt lå i 1970'erne og 80’erne, er der ikke de store pinligheder at trække frem, men fremstillingen af ham bliver alligevel lige lovlig lyserød i længden. En anden anke er, at Wendy Dio - Dios fraskilte “enke” - er primus motor på dokumentaren, hvilket betyder, at nogle trofaste følgesvende får taletid, mens andre som fx de tidligere Dio-guitarister Vivian Campbell og Doug Aldrich mere eller mindre ties bort. Her havde det været mere professionelt, hvis de havde fået mulighed for at give deres besyv med og måske sætte mesteren i et knapt så flatterende lys.
Dokumentaren er alligevel et must for alle Dio-fans og 1980'er-entusiaster, så få nu endelig købt en biografbillet, inden det er for sent, og glem ikke lommetørklæderne!