Denner's Inferno - In Amber

In Amber

Genre:Hard rock
Spilletid:42:56

Skuffende guitarlegende

2019 – en blandet fornøjelse

Det har været lidt hårdt at være Michael Denner det seneste stykke tid. Den legendariske danske guitarist blev forbigået, da Mercyful Fate i sommer annoncerede deres gendannelse, og måden, det blev gjort på, var såmænd ganske ufin. Sølle to dage før offentliggørelsen af den helt store nyhed fik Denner en mail om, at bandet ville genopstå for en stund, men uden ham som en del af planerne. Uden tvivl en kæmpe skuffelse.

Til gengæld har han kunnet glæde sig til udgivelsen af sin kommende plade. På resterne af Denners Trickbag – hans hyggeband, som vi fik en middelmådig omgang covers fra for flere år tilbage – har han dannet bandet Denner’s Inferno. De er nu klar med debuten In Amber, men her må vi desværre give den gode Denner endnu en skuffelse. Det er nemlig ikke helt så skarpt, som man kunne ønske sig.

For lidt af det rigtig gode

In Amber er først og fremmest ikke et soloalbum. Denner’s Inferno er et decideret band, og til forskel fra sidst, hvor bandets efternavn var Trickbag, er den amerikanske sanger Chandler Mogel kommet i front. “Vi manglede en god sanger, og de hænger bestemt ikke på træerne på de her breddegrader, og jeg gad ikke noget på Valby-engelsk”, som Denner udtrykker det aldeles direkte i et dugfriskt interview andetsteds her på sitet. Og Valby-engelsk er der intet af.  Den unge sanger er et fantastisk fund og faktisk det bedste, pladen har at byde på.

Denners helt store inspiration på dette album er den klassiske 70’er-rock, som UFO og Deep Purple mestrede. Tilsæt lidt prog og en slat doom, og så har du et godt billede af, hvad In Amber er for en størrelse. Desværre lader sangskrivning og produktion dog en del tilbage at ønske. Pladens to første singler, “Fountain of Grace” og “Sometimes”, er klart albummets bedste og mest iørefaldende numre, men guitaren er utight, trommerne tynde og mudrede og det generelle mix noget rod. Og udover det tekniske miskmask er der også et par mere subjektive aspekter, der må anfægtes; er det virkelig nødvendigt med så meget falsetkor og orgel?

Bevares, her er ganske habile riffs og harmonier her og der. Ideerne er sådan set fine og har sikkert været fede i øvelokalet, men eksekveringen fremstår rodet, og der er simpelthen for langt mellem de gode passager og de rigtig lækre detaljer. Og så er der lige teksterne; heller ikke her virker materialet særlig gennemarbejdet. Med fare for at lyde alt for grov lyder det som venstrehåndsarbejde, hvor hjerte rimer på smerte, og så er den ged barberet – det nærmer sig det tåkrummende banale.

Noget musik skal bare opleves live

Som album fremstår In Amber som lettere ufærdigt, og desværre lyder det, som om bandet har haft det meget federe, end lytteren nogensinde får det. Som nævnt er det anstændigt og medrivende et par steder, men helt godt bliver det aldrig.

I 2020 har Denner’s Inferno dog en masse koncerter foran sig. Jeg satser mine sparepenge på, at det er her, bandets skal opleves. Hvis Chandler Mogel er bare halvt så god på en scene, som han er på plade, kan det ikke gå helt galt. Og hey, det er jo altså Michael Denner, vi har med at gøre her – han skal opleves ude i sit rette element, hvor hans Flying V skrues op på 11, og fadøllet skal flyde i folkets ganer. Live kan det ikke gå galt. Men på plade er resultatet kun lige i underkanten af det jævne.

1. Matriarch
  2. Fountain of Grace
  3. Up And On