Condemned? - Condemned 2 Death

Condemned 2 Death

/ Warner Music Group · Udkom

Genrer:Thrash metal, Hardcore
Antal numre:14

Det er nok velkendt, at metalcore og deathcore er stilarter, der blander metalmusik og hardcore punk, og det er vel næppe en hemmelighed, at mange metalhoveder ikke bryder sig om metalcore og deathcore. Men disse to genrer er ikke de første, der trækker på hardcore punk og metalmusik, for før dem var der crossover thrash, som var en blanding af thrash metal og hardcore punk. Crossover thrash var mindre poleret og meget mere rå og energisk end moderne metalcore og deathcore, og måske derfor var thrash metal fans mere positivt indstillet overfor crossover thrash, end metalfans i dag er overfor metalcore og deathcore (selvom punkindflydelsen faktisk var mere tydelig i crossover thrash end i metalcore og deathcore).

Crossover-genren fostrede legender så som S.O.D., M.O.D., Carnivore, D.R.I., Suicidal Tendencies og Nuclear Assault. Til disse bands kan man tilføje Condemned?, der allerede blev dannet i 1983. Efter en lang undergrundskarriere kan bandet endelig udgive deres debut-album, "Condemned 2 Death", som er en tour de force i old school crossover thrash med meget tydelige hardcore punk-elementer.

Og jeg synes egentligt, at det er fedt og forfriskende med noget old school crossover i vor tid, hvor det hele drejer sig om metalcore og deathcore. Musikken er simpel, rå og energisk, og man kan tydeligt mærke, hvordan den udtrykker punkmusikkens vrede og thrash metallens agression og fokus på fede riffs. Man kan tænke på crossover-genren som et kontinuum, som strækker sig fra fokus på hardcore punk til fokus på thrash metal, og hvis man skulle plotte Condemned? ind på denne skala, ville det nok være i den mere punkede ende. Der er for eksempel de obligatoriske små hardcore numre på mellem et halvt og halvandet minut, og derer masser af simple hardcore akkordbaserede riffs og boptiboti-trommer.

Der er dog masser af thrashede og metalliske elementer (så som mere tekniske riffs, temposkift, og leadguitarer), og jeg synes, at der er ganske god balance og variation mellem thrashen og punken. Og så kan jeg egentligt også godt bare lide, at der er knald på numrene uden alt for mange dikkedarer.

Produktionen er rå, men ikke amatøragtig, og, selvom musikken er simpel og ret punket, så kan man altså godt høre, at musikerne er erfarne og kan deres kram. Den rå produktion passer selvsagt den rå musik ret fint.

Hvis man er fan af old school crossover thrash (og måske lidt træt af moderne metalcore og deathcore), så tror jeg, at "Condemned 2 Death" vil være en slags glædeligt genhør med punk-metal musik, som den lød i slut-80erne og start-90erne. Jeg synes i hvertfald, det er en ret fed plade.