The Cleansing - Poisoned Legacy

Poisoned Legacy

Genrer:Death metal, Death metal
Spilletid:40:59

Brugervurdering: 8/10 baseret på 1 stemme.

Her er et dansk band med et navn, der præcist opsummerer, hvad, jeg synes, er fedt ved dødsmetal: The Cleansing. For mig er monstertight, beskidt dødsmetal, som er, hvad disse københavnere leverer på debutalbummet "Poisoned Legacy", netop en kartarsisk – "rensende" – oplevelse at lytte til.

Dermed ikke sagt, at det bare er ren brutalitet hele vejen igennem – der er faktisk også af og til nogle harmonisk interessante ting, både i soloerne og i nogle af de få korte atmosfæriske passager med brudte guitarakkorder. Men jo, den står på heftige beats (blast-, grind- og mere varierede former for energi), der leveres af Morten Løwe (The Arcane Order, Submission m.fl.), og onde, dissonerende riffs fra guitaristerne Andreas Lynge og Jeppe Hasseriis og bassist Martin Rosendahl. Toke Elds growl er solidt, kraftfuldt, og behageligt ikke-hysterisk, omend måske en anelse ensformigt i længden.

Albummet begynder at virke lidt kedeligt på mig midtvejs med lidt for megen træden vande i de samme harmonier på "The Prodigal Son" og "Deliverance". Herefter udvikler den lidt anderledes "The Domino of Phantom Effects" sig hen imod en en nærmest drone- eller sludgeagtig atmosfære, der bringer lytteren i en let trancelignende tilstand og får den efterfølgende hurtige "Derelict" til at virke som få smidt vand i hovedet. "Awoken at Gunpoint" slutter ballet af nogenlunde lige så brutalt og energisk, som albummet startede.

Jacob Hansen har produceret og sørget for, at alt fremstår lige så professionelt som musikernes håndværk. Det er ikke et album, der er voldsomt revolutionerende, og nok heller ikke så varieret, som man kan ønske sig, hvis man normalt lytter til mere melodiske og progressive udgaver af dødsmetalgenren. Men generelt et uhyre veludført stykke tight dødsmetal, der i øvrigt er ret fedt at motionere til. Lige ud af landevejen med fuld fart gennem alle sving.