BLOOD EAGLE - To Ride in Blood and Bathe In Greed (I - III)

To Ride in Blood and Bathe In Greed (I - III)

Type:EP
Genre:Death metal
Spilletid:34:37

Den blodige ørn lægger an til et frontalangreb

I den nordiske mytologi er Blood Eagle en frygtindgydende og ondskabsfuld tortur- og henrettelsesmetode, hvor ribbenene brækkes ved rygsøjlen, trækkes ud gennem huden, lungerne rives ud og efterlader en krop med benede blodige vinger. Den danske supergruppe af samme navn, med tidligere og nuværende medlemmer af prominente metalnavne som Mnemic, Illdisposed, Volbeat, Hatesphere og Raunchy, er nu klar med deres serie af tre EP’er To Ride In Blood & Bathe In Greed I, II og III. Forventningerne er tårnhøje hos det danske metalfolk, og spørgsmålet er, om denne supergruppe kan indfri og leve op til disse forventninger?

Vingeslag, der kan mærkes

Det korte svar er ja. Blood Eagle lever i den grad op til de forventninger, der unægteligt følger med, når man laver en supergruppe med et CV som den blodige ørns. Dog skal man ikke forvente, at man kan høre alle de tidligere bands i musikken. Flertallet af sange er thrashet dødsmetal, som trækker tråde til især Hatesphere, og der bliver i den grad kigget til den mørke side. Musikken er hård, skarp og kompromisløs, og sangenes titler alene, som eksempelvis “Feed On The Blood Of Man”, “Eyes Sewn Shut” og “A Life That Rots Away” får det til at løbe én koldt ned ad ryggen. Tempoet er generelt højt, og som lytter er man ikke i tvivl om, at de fem gutter mener det alvorligt. I det følgende vil jeg dykke ned i hver enkelt af de tre EP’er, og som afslutning på denne anmeldelse lave én samlet vurdering, som havde det været et album.

To Ride In Blood And Bathe In Greed – I

Den første EP i rækken åbner med nummeret “Feed On The Blood Of Man”, der meget præcist åbenbarer, hvad man som lytter kan vente sig i det følgende. Trommerne buldrer af sted sammen med guitarer og bassen og får præsenteret nummerets hovedtema, inden Michael Olsson som en aggressiv og bidsk rottweiler får brølet festen i gang. Halvvejs skifter sangen lidt karakter, da en langsom og svævende guitarsolo får lov at flyde hen over hovedtemaet, inden forsanger og resten af bandet igen finder hinanden og får det hele til at eksplodere i en fabelagtig afslutning. “Unsung Zeros” er en kort fornøjelse, men underbygger glimrende indtrykket fra første sang. Ingen pis, ren ondskab og en vokalpræstation, der efterlader hagen på brystet. Sidste sang på den første EP, “Impact Irreversible”, minder i udtrykket meget om “Feed On The Blood Of Man”, endnu en gang med en formidabel vokal, der starter i brøl og går over i skrækindjagende skrig for slutteligt at ende i flere brøl. Tankerne henledes på bands som Hatesphere, Morbid Angel og Deicide.

To Ride In Blood And Bathe In Greed – II

Ondskaben fortsætter, heldigvis, på den anden EP. Den åbner med sangen “Eyes Sewn Shut”, der med inspiration fra blandt andre Slayer og Lamb Of God udsletter al tvivl om bandets kvaliteter. Det er skåret så knivskarpt, og endnu en gang må man tage hatten af for vokalpræstationen. “Doctrine Of Death” følger op med en omgang groovende klassisk dødsmetal, inden den hårdtslående “Kill Your Tyrants” slår de sidste tænder ud på lige knap halvandet minut. EP’en afsluttes med “For Those Who Remains”. Det er tungt, det groover og tempoet er sat lidt ned, så man faktisk har en chance for at følge med, når det lange garn luftes.

To Ride In Blood And Bathe In Greed – III

Den tredje og sidste EP i rækken lever fuldt ud op til de to forgængere. Udtrykket er stadigvæk hårdt, kompromisløst og skrækindjagende, selvom de sidste tre sange er lidt langsommere og tungere i udtrykket end de forrige. Første nummer “A Life That Rots Away” og sidste nummer “Worship The Wolf” minder om hinanden og kan vel bedst beskrives som groovende thrashet death metal af den slags, som får nakker til at nikke. Mellem de to førnævnte sange finder man “Wall Of Hate”, der åbner med trommer fra helvedes forgård og en aggressiv knurren fra Olsson, inden bandet i fællesskab smadrer muren.

Tårnhøje forventninger indfries

Blood Eagle har begået en fantastisk serie af EP’er, der i min optik sagtens kunne gøre det ud for et helt album. Hvorfor det ikke er blevet sådan, skal her være usagt. Men kvalitet fornægter sig sjældent, hvilket heller ikke er tilfældet her. Blood Eagle spiller helt igennem fantastisk, og man er ikke i tvivl om, at der er en god portion rutine i bandet. Kompositionerne er godt skruet sammen, og ingen af numrene går hen og bliver ligegyldige eller kedelige. Produktionen er skarp, og der er rigeligt plads til alle. Det er solidt håndværk, toppet med en vokal i verdensklasse. Det nyskabende er til at overse, men man lapper jo heller ikke en cykel med luft i slangerne.

1. Feed On the Blood of Man
  2. Unsung Zeros
  3. Impact Irreversible