Beyond Twilight - Section X

Section X

/ VME · Udkom

Genrer:Prog metal, Symfonisk metal
Spilletid:44:44

Hvad angår kvaliteten af dansk produceret metal, er det ingen hemmelighed, at dannevang er godt oppe på beatet disse år, hvorfor det da også er den rene lykkesaglighed at stifte bekendtskab med sådan en gennemarbejdet metalskive, som "Section X" vitterlig er. Intet ondt ord om brutalitet og brøl herfra, men der er immervæk stadig langt mellem snapsene herhjemme når vi snakker progressiv og atmosfærisk hegn, som tilfældet er her. Nuvel, så består Beyond Twilight også af svenskere og et styk amerikaner, men det ændrer ikke ved danske Finn Zielers position som overordnet tovholder på det lækre resultat, da manden er ansvarlig for både det lyriske og musikalske aspekt, samt selve produktionen. Det helt sublime ved albummet er, at man opnår en helt afhængighedsfaktor efter 5-6 gennemlytninger. Jovist er det komplekst, men det sætter sig selv så markant meget på plads, at jeg i hvert fald selv kan have svært ved at slippe numrene inde i hovedet. Musikken er helstøbt og man fornemmer straks, at der er tænkt over sagerne – uden at den drukner i fortænkthed, og i den forbindelse er det kun en glæde at lægge ører til Kelly Carpenters fede indlevelse i de enkelte skæringer. Er man i tvivl hvad jeg mener, er man det i hvert fald ikke når man har hørt et nummer som "The Dark Side". Man kommer derfor hurtigt over tabet af Jørn Landes manglende tilstedeværelse, men faktisk er der stor forskel på "Devil's Hall Of Fame" og "Section X", idet at debuten var mere tung og straight, hvorimod at "Section X" er en kende mere progressiv og skizofren. Der er simpelthen flere yderpunkter herpå, men det kammer aldrig over og bliver unødigt kaotisk. En helt igennem suveræn lytteoplevelse, der fortjener opmærksomhed for ægte musik entusiaster.