Betrayer of Light - Wrath

Wrath

Genre:Symfonisk black metal
Antal numre:7

Black metalmystik og navneleg

Betrayer of Light er et dansk melodisk/symfonisk black metal-band, dog ikke så symfonisk, at der går Dimmu eller Cradle i den, men lige nok til, at de kan få betegnelsen smidt efter dem. Fem år er der gået, siden de sidst valgte at forråde lyset med deres debutplade af samme navn, i skrivende stund er det teknisk set fem og et halvt, men hvem tæller egentlig. Nu er det så blevet tid til opfølgeren Wrath, og i ægte black metal-stil er den udgivet i 100 eksemplarer, der kun kan erhverves ved at ofre en kristen ved fuldmånens skær og skrige ordene ”trve kvlt”, indtil man besvimer. Ekstra black metal-mystik tilføjes, når man faktisk kan gå hen og blive i tvivl om, hvorvidt pladens titel faktisk er Wrath. I pressematerialet er pladen nemlig omtalt som Wrath of Inquisition, hvilket også er et nummer på pladen. På coveret står der dog Wrath. Jeg er forvirret.

Kunsten at begrave et riff

Forvirringen bliver ikke mindre af, at intronummeret først kommer som nummer tre, efter to sange på henholdsvis otte og ni og et halvt minut. Men nok om det for nu. På de fem år der er gået, siden Betrayer of Light udgav deres debutplade, også i et oplag a 100 styk vel at mærke, er der sket lidt på lineup-fronten. Den ene guitar har fået en udskiftning fra Henrik Rune Jakobsen til Martin Møller, og keyboardet er fuldstændig røget sig en tur sammen med Louise Pedersen, der spillede på det. I stedet har vi slet og ret fået Anne til den rene vokal. Et kvalificeret gæt på et fuldt navn vil være Anne Rosenkilde, men for at blive ved black metal-mystikken lader vi det være ubekræftet.

Wrath lægger ud med nummeret ”Old Lies” og et ganske habilt black metal-riff, de færreste nordmænd ville kigge skævt til. Der går desværre bare ikke mere end ti sekunder af nummeret, før vi møder et problem, der skal vise sig at være gennemgående for pladen. Vokalernes placering i mixet. De ligger alt for højt og har det med at overdøve alt, hvad guitar, bas og trommer foretager sig. Ikke fordi vokalen i black metal absolut skal være ”trve kvlt” og indspilles i et kloster, hvor vokalisten skriger fra et tilstødende rum. Men den behøver ikke ligge som et tæppe over resten. For det er faktisk to ganske gode vokalister, Betrayer of Light har, de er bare en smule for dominerende i lydbilledet.

Produktionsmæssigt falder det heller ikke voldsomt heldigt ud for Betrayer of Light. I forhold til at det er black metal, der bliver spillet, har de valgt en meget pæn og poleret produktion – to ord der bestemt ikke går hånd i hånd med black metal. Og det er ret synd, for Betrayer of Light har, som nævnt tidligere, en del rigtig gode black metal-riffs. Generelt set er der mange fede elementer på pladen, de bliver desværre bare umådeligt kedelige at høre på, netop fordi produktionen mangler det rå og beskidte udtryk. Hvilket faktisk er ret besynderligt, da deres debutalbum havde en ganske udmærket lyd, der passede til black metal-udtrykket. Så derfor ender det som endnu et mysterium, hvorfor de har valgt en anden produktion på dette album. Og nu til det med introen. Hvorfor er den tredje nummer på pladen? Jeg kan forstå at have et instrumentalt nummer midt på en plade for at give lidt luft, men når den decideret hedder ”Intro”, så giver det ingen mening. Er det endnu et mysterium, bare fordi man kan? Hvor er Sherlock Holmes, når man skal bruge ham?

Det kunne have været godt

Wrath bliver næppe højdepunktet i Betrayer of Lights karriere. Den er faktisk et skridt tilbage i forhold til deres debut. Det er en plade med en del ganske glimrende elementer, der desværre ender med at blive skudt helt i sænk på grund af diverse mystiske valg. Jeg er dog ikke i tvivl om, at hvis der blev smækket en passende produktion og lidt lydjustering på pladen, så ville den være ganske udmærket. Bedre held næste gang.

1. Old Lies
  2. The Binding
  3. Intro (Wrath of the Inquisition)