Benni Bødker - Incombustible Remains

Incombustible Remains

Type:Bog
Genre:Death metal

Venskaber, passion, ildsjæle og dødsmetal

Benni Bødker er nok mest kendt som forfatter af børne/ungdomsbøgerne De 7 nøgler og Nattens Børn, men han er åbenbart også et seriøst metalhoved med solide rødder i den danske undergrund. Han har netop begået en lille bog, Incombustible Remains, om dengang i 1990, da legendariske og notorisk koncerthadende Darkthrone spillede koncert i Esbjerg. Med den temmelig fangende undertitel, ”Dengang Darkthrone spillede koncert i Esbjerg i 1990” hoppede jeg på med det samme, men bogen er nu meget mere end ”bare” en historie om en enkelt koncert. For den egentlige historie, der præsenteres, handler faktisk ikke så meget om et (dengang) obskurt norsk dødsmetalband på et sjældent besøg uden for Norges grænser. Set i lyset af, hvad Darkthrone skulle udvikle sig til, er det selvfølgelig spændende nok i sig selv, men Incombustible Remains er i højere grad en fortælling om venskaber og om passionerede ildsjæle i et musikalsk undergrundsmiljø omkring en lille provinsby. Titlen er i øvrigt fra en Maceration sang, og det er jo en gruppe, der med nogen ret kan kalde sig kongerigets første deathmetal band. Vi får dermed en (lille) del af fortællingen om, hvad der skete, da dødsmetallen overtog thrashens herredømme som metallens mest ekstreme sub-genre. Og hvem havde forestillet sig, at det danske epicenter for det skifte skulle være Esbjerg?

Ja, det havde måske Jacob Hansen, i dag mest kendt for Hansen Studios, der har lagt lokaler til en lang række store metalgruppers udgivelser i mere end to årtier. Aktiv i thrashgruppen Invocator, og ikke mindst i Maceration, var han en vigtig brik blandt en lille gruppe af metalfans og -musikere, der blev inspireret af den gryende dødsmetal, som man dengang kun kunne få adgang til via tapetrade med især Florida, Norge og Sverige. Bogen er dog temmelig kort, bare 60 sider bliver det til, og giver dermed kun plads til et begrænset indblik i miljøet. Det er lidt ærgerligt, for de er givetvis mange fantastiske historier at fortælle. Men kortheden til trods, er det for alle fans af undergrund og dødsmetal en herlig lille bog. En fin detalje er desuden, at alle os, der har investeret vores beskedne midler i et 80’er eller 90'er fanzine, med det samme bliver sendt 30 år tilbage i tiden, når man åbner bogen første gang. For dens layout er lavet i ægte skrivemaskinestil. Åh, disse minder!

Hvad blev der af Foxy Carcass?

Når man læser bogen, kan man godt få det indtryk, at det kun var i Esbjerg, der foregik noget spændende i den danske dødsmetal-undergrund, men det er jo altså ikke helt korrekt. Der er nok blandt bands og fangrupper flere, der vil påstå, at også Aarhus (Illdisposed), Ringsted (Dominus) og den københavnske vestegn (Detest, Konkhra) kunne være med. Men nuvel, det er en mindre sten i skoen i det samlede indtryk af en hyggelig lille bog om et underbelyst stykke dansk rockhistorie. Og herfra skal til sidst lyde en lille opfordring til de stadigt aktive medlemmer af Maceration om at få skrevet ”Foxy Carcass” og ”Inorganic Sperm” færdige i en fart! Det kan kun blive godt – ligesom Incombustible Remains.