Belphegor - Walpurgis Rites - Hexenwahn

Walpurgis Rites - Hexenwahn

/ Warner Music Group · Udkom

Genrer:Black metal, Death metal
Spilletid:39.19

Østrigske Belphegor er klar med deres ottende album. Stilen er - som på tidligere skiver (hvis jeg kan stole på gamle anmeldelser) - en blanding af old school black metal à la Marduk (og måske ældre Dark Funeral) og lige ud af landevejen gammeldags dødsmetal.

Blanding skal forstås således, at Belphegor skifter mellem de forskellige elementer: Enten fyres der lange salver af blast- og grindbeats af (det gælder f.eks. hele åbningsnummeret, "Walpurgis Rites"), eller arbejdet lægges ned i dobbeltpedalerne for at give plads til mere majestætiske riffs ovenpå. Growl og snerreskrig blandes i flæng, men det er vel også et diskussionsspørgsmål, hvad der entydigt hører til i henholdsvis black og death metal. "The Crosses Made of Bone", det tysksprogede "Der Geistertreiber" og "Enthralled Toxic Sabbath" er i den tunge, langsommere death-afdeling, hvor der er tid (og distinkt rytme) til at svinge sit eventuelle hår frem og tilbage. Ellers ligger "Walpurgis Rites - Hexenwahn" i det hyperspeedede blast- og grind-gear, omend der heldigvis er nogle enkelte langsommere tunge kontraster pakket ind i numre som "Veneratio Diaboli - I am Sin" og "Hail the New Flesh".

Det er selvfølgelig en del af stilen, men jeg synes alligevel, det er kedeligt, at Belphegor bruger de samme fortærskede kromatiske harmoniskift stort set hele albummet igennem. Det ville ikke gøre så meget, hvis der var lidt mere rytmisk variation. Som jeg har indikeret ovenfor, sker der selvfølgelig noget en gang imellem, men der er for lange passager, hvor bandet bare blaster derudaf i et tempo, hvor man ingen fornemmelse har af tempo. Den slags kan være imponerende nok, ligesom det er imponerende, når en kok kan lave et perfekt cirkelrundt spejlæg med blommen lige i midten. Men ligesom en middag, der udelukkende består af spejlæg med mere spejlæg, kan jeg også få for meget af alt det maskingeværtrommeri. Især når der sker så lidt i musikken i øvrigt. Belphegor er dygtige musikere, ingen tvivl om det, men som komponister imponerer de mig knap så meget. "Walpurgis Rites - Hexenwahn" ligger således over middel for mig pga. det gode tekniske håndværk - men så heller ikke mere.