Barbarian Prophecies - Origin

Origin

Genrer:Death metal, Melodisk Death Metal

En hymne til hjemlandet

For at kunne forstå Barbarian Prophecies er der én ting, man skal vide, nemlig at de er fra Galicien i Nordspanien, og det er de stolte af! Så stolte, at deres sanger, Chousa, udelukkende synger på galicisk – en oldgammel spansk dialekt, der minder mere om portugisisk, som kun tales af cirka tre millioner. Så selv den mest garvede growl-lingvist vil være nødsaget til at smide håndklædet i ringen. Dette valg kan virke absurd, men man skal forstå, at Barbarian Prophecies virkeligt er stolte af deres kulturarv, så alt, hvad de laver, er på et eller andet punkt en hyldest til Galicien. Selv deres navn er en reference til, at Galicien var et helt utroligt sted for adskillige tusinder af år siden – dengang i sten-, bronze- og jernalderen, hvor de uforstyrret kunne få lov til at have en blomstrende kultur, som romerne senere skulle slå hårdt ned på, da de mente, at de var nogle barbarer.

Barbarisk feinschmeckeri

Musikken er klassisk dødsmetal, dog med et tvist af lidt prog hist og pist, men kun nok til, at det tilføjer lidt ekstra krydderi i et par sange som fx “Reincarnation”, “Path of the Soul” og “Slaves”. Men det er især de sange, der virkeligt er med til at løfte albummet op på et højere niveau, da disse elementer viser, at Barbarian Prophecies kan noget lidt ekstra. Lyrik og tematik omhandler nogle klassiske metalemner: undertrykkelse, modstand, en grusom totalstat og magtmisbrug. Bandet selv har udtalt, at netop disse temaer er med til at forbinde deres galiciske fortid, hvor deres forfædre blev jagtet af romerne, med det postmoderne samfund, der mere og mere ligner noget, George Orwell kunne overveje at sagsøge for at være et plagiat. Så lige dér er der ikke noget nyt under solen, men der, hvor Barbarian Prophecies formår at skille sig ud, er deres sangstruktur, som virkeligt formår at overraske gang på gang i løbet af de 12 numre, der er på Origin. Bedst som man sidder og tænker, at man har regnet dem ud, sker der pludseligt noget uventet, fx dukker der lige en sang som “Komm Süßer Tod” op, der er en fortolkning af “Komm, süßer Tod, komm selge Ruh” af Johann Sebastian Bach fra 1736! Jeg mener: Hvem havde lige set dén komme?! Så trods det klassiske og brutale udgangspunkt, som Barbarian Prophecies har, står det hurtigt klart, at de ønsker at føje noget finesse og finkultur til deres metal, og det er altså særdeles klædeligt!

Grower not a shower

Barbarian Prophecies er, trods at de har 18 år på bagen, et undergrundsband. Den spanske metalscene er ikke sådan kæmpestor, ej heller er Spanien specielt god til at støtte Satans musik. Men Barbarian Prophecies fortjener al den eksponering, de kan få, og Origin er virkelig en drønhamrende solid plade! Det er en skive, der vokser og bliver bedre for hvert nummer, hvilket gør, at det er en rejse at lytte til. Man sidder sådan og nikker lidt i starten, men som minutterne går, vokser energien og trangen til at headbange inde i en, og når pladen når sit sidste nummer, er man klar til at gå amok! Der er ikke et dårligt nummer på skiven, men når man har hørt de sidste to-tre numre, blegner de første to ved siden af, og det er lidt en skam, at de ikke har formået at sprede deres talent udover samtlige 12 numre – men det er da også et first world problem om noget!

1. Multiple
  2. The Visitor
  3. Beyond the threshold