A.C.T - Last Epic

Last Epic

Genre:Prog rock
Spilletid:55:34
Antal numre:14

Officiel vurdering: 10/10

Med et meget specielt lydbillede sammensat primært af elementer fra progressiv metal, symfonisk pop/rock og musicals, vil svenske A.C.T's entre i den gængse metallytters sind givetvis fra starten være forbundet med visse komplikationer. Konceptalbummet "Last Epic" er på trods af sin egentlig meget fængende karakter en af den slags udgivelser, der krævede en del gennemlytninger før dens kvaliteter for alvor åbenbarede sig for mig over højttalerne... Og hvilken åbenbaring! Med sin helt egen placering i krydsfeltet mellem E.L.O., Dream Theater og endda Abba, har den velproducerede "Last Epic" fundet en helt speciel plads i mit hjerte, især via fantastiske, storslåede sange som "The Cause", "Torn by a Phrase" og "Manipulator". Efterhånden som antallet af gennemlytninger er vokset, må jeg konstatere at "Last Epic" er intet mindre end et fuldblods mesterværk, og jeg ser derfor ingen anden udvej end at honorere den med det hellige 10-tal!

Kommentarer (4)

Ole Bach

Indlæg: 236

Jeg vil udtale mig om pladen

Jeg vil udtale mig om pladen da jeg ikke har hørt den,men jeg så dem live som opvarmning til Saga og det var ringe.O.B.

tgp88

Fantastisk velargumenteret

Fantastisk velargumenteret kommentar... Hmmm, måske ikke! Smag kan selvfølgelig diskuteres, og musik bør kunne kritiseres (undskyld det kiksede, utilsigtede rim!). Imidlertid bør begge dele efter min mening foregå vha. argumenter.

A.C.T.'s opvarmingstjans for Saga var i mine øjne en af de bedste liveoptrædener jeg længe har set. Det er vel nærmest indiskutabelt at bandet er yderst teknisk velspillende og perfektionistiske musikere (f.eks. sad de yderst effektfulde vokalharmonier lige i skabet).

Samtidig er det fedt at se et band der tør have en anderledes sceneoptræden og generelt kunne få så meget ud af de kvadrameter scene som Sagas overskudslager af udstyr lod tilbage. Det er lækkert at se et band træde ud af den symfoniske rocks selvhøjtidlige klicheer (ganske godt defineret via Sagas ellers ganske overbevisende, omend i mine øjne noget bredrøvede optræden) og lægge så megen energi og egenartethed i sin optræden.

Mht. A.C.T.'s musik er den (som det fremgår af min anmeldelse) af den slags der kræver en vis tilvænning, og virkelig vokser ved hver enkelt gennemlytning, og derfor ikke kan vurderes retfærdigt efter kun et par enkelte gennemlytninger. Den symfoniske hard rocks gængse grænser brydes flere gange pladen (og i endnu højere grad bandets liveoptræden) igennem, hvilket måske kan virke skræmmende på den knapt så progressivt-mindede lytter, men ikke desto mindre er essentielt: Både for at sikre det enkelte udspils relevans, men i allerhøjeste grad også forny genren og sikre dens konstante vitalitet.

Anders

Ole Bach

Indlæg: 236

Om igen jeg vil ikke udtale

Om igen jeg vil ikke udtale mig om pladen ,sådan nu skulle det være på plads,tak for vinket med vognstangen.Men du har ret man skal nok vænne sig til deres lidt apparte stil på en scene.O.B.

PoPSUx

Indlæg: 2

Hey.. Har lige ansakffet mig

Hey.. Har lige ansakffet mig albummet.. Og jeg vil sige at det ikke er nogen skuffelse da jeg aldrig har hørt bandet før, men kun ghar læst anmeldelsen af det herinde på heavymetal.dk. Og det er rigtigt nok.. Det lyder lidt ligesom Dream Theater, og så alligevel ikke.. Der er nogle elementer i deres musik som godt kunne lede hen mod DT, men det er også så langt fra.. I sær Mr. Landlord falder i min smag, det er jo en ørehænger! :) Men et kanon album ind til videre.. Er vild med DT, så forståeligt at man også kan li dette album! :) Thumbs up! :)

Stay sic... Tjek www.memorial.dk ... Lækkert band! :)

BT