Ace Frehley - Spaceman

Spaceman

Genre:Hard rock

Brugervurdering: 8/10 baseret på 1 stemme.

Space Ace er tilbage igen

I 1978, kun fem år efter de blev dannet, var legendariske KISS allerede på randen af opløsning. Egoer større end 7-tommer-platformstøvler kombineret med uhæmmet indtag af alkohol – og det der er værre – samt ubegrænset adgang til alverdens groupie-services, var overraskende nok ikke en opskrift på stabilitet. Så i et anfald af rockstar-hybris, uden noget som helst hold i virkeligheden, besluttede KISS at give ekstra plads til alle fire egoer og på samme dag udgive et soloalbum fra hvert bandmedlem. Der skete dog det uventede – især for bandbosserne Gene Simmons og Paul Stanley – at det var lead-guitarist Ace Frehley, der med singlen ”New York Groove” fik det eneste hit fra de fire pænt sagt ujævne plader. Generelt blev Aces album endda betragtet som klart det bedste, så i stedet for at skabe fred og fordragelighed blev det i forvejen alt for store ego endnu større. Esset begyndte at tro, at han kunne gå på vandet, og der gik ikke længe før han skred fra bandet i en tåge af alkoholmisbrug, narko og biljagter - for han kunne da klare sig meget bedre uden KISS.

Surprise, surprise – det kunne han ikke

Solokarrieren har lige siden været et forsøg på at genskabe magien fra 1978, men selvom der absolut har været højdepunkter, er det aldrig lykkedes helt. I lange perioder har Ace således været helt væk fra rampelyset, men de sidste 10 år er der kommet mere gang i sagerne med en stribe solide albums, anmelderroste turneer og generelt god karma. Det bliver der nu fulgt op på, og soloalbum nummer syv, Spaceman, er netop udkommet.

Helt som forventet byder det nye album ikke på nogen form for nytænkning, men derimod på letfordøjelig, syng-med hard rock uden de store dikkedarer. Albumåbner ”Without You I’m Nothing” lyder som noget, der kunne være med på et KISS album, og den er såmænd også skrevet af Gene Simmons, der ligeledes klarer bassen på nummeret. ”Rockin’ With The Boys” er en gentagelse af temaet fra KISS’ kæmpehit ”Beth” fra 1976, og sådan bliver det ved med noget, man for det meste har hørt før. På de fleste sange står klicheerne i kø og – fan eller ej – man tager sig lidt for ofte i at krumme tæer over de, selv for genren, uhyre banale tekster. Ace Frehleys helt store force; de melodiske og catchy guitarsoloer, sidder heller ikke lige i skabet længere. Soloerne består ofte af genbrug af gamle ideer, og det er nogle gange som om, fingrene ikke helt kan følge med længere.

Lyden er god, og bandets bundniveau er højt, så det bliver aldrig decideret dårligt, og der er da også en del lyspunkter undervejs.  ”Mission To Mars” har et genialt riff, et lækkert groove og såmænd også en klassisk Ace-solo. Og så er der det obligatoriske, proggede instrumentalnummer, der peger tilbage på fænomenale ”Fractured Mirror” fra 1978. Det lykkes ikke helt på ”Quantum Flux”, men mindre kan også gøre det, for ”Quantum” er faktisk endnu et virkeligt vellykket opus. Man kan godt ærgre sig over, at Spaceman ikke indeholder flere af de skæve og usædvanlige ideer, som Ace jo tydeligvis mestrer.

The end is near…  og det er (muligvis) en god ting

Alt i alt er Spaceman altså en lidt uforløst og ujævn størrelse. Ace Frehley er, som alle de andre rockhelte fra 70’erne, blevet en gammel starut, og det kan høres. Men mon ikke han finder energien frem til, i et eller andet omfang, at medvirke på den kommende KISS ”End Of The Road®” tour? Det er vi mange, der både tror og håber på. Og kom så lige forbi hovedstaden også, tak!

1. Without You I'm Nothing
  2. Rockin' With The Boys
  3. Your Wish Is My Command