Wednesday 13
Den lever!
It’s alive! Neglerøddernes kødstrimler flossede om de gulnede negle, der fyldtes med muld, mens de brød gravens mørke. Huden hang i laser om de sprukne arme, der knejsede mod måneskinnet. Zombien var vågnet med tømmermænd og blodtørst, og den var klar til at pleje begge dele denne aften på Pumpehusets scene. Halloween kom tidligt i år, da den amerikanske horrorpunker Wednesday 13 indtog de skrå brædder med de grusomme gotere fra svenske Sister som opvarmning. Der var ikke solgt mange billetter denne søndag aften, for mens Wednesday 13 nyder stor tilslutning i hjemlandet, er han endnu ikke slået igennem på den alternative scene herhjemme. Derfor blev jeg også først overrasket over, at han og bandet kun skulle gæste Pumpehusets mindre sal, som de dog hurtigt omdannede til en halloweenfest af en anden verden. Spørgsmålet er, om han skulle feste alene eller kunne få publikum med på at gå med zombien på dens hjernehungrende amokløb ud i natten.
Sister
Bag merchboden stod forsangeren i Sister, Jamie Andersons, svigerfar og strålede af stolthed, mens han forsøgte at sælge mig en T-shirt. Det er altid hyggeligt at møde bandets familie, og jeg strøg mod scenekanten med et smil og løftet om, at jeg ’godt kunne glæde mig og ville blive overrasket.’ Anderson sendte en spytklat op i luften, fangede den med hånden og strøg håret tilbage, og så var vi ligesom i gang. Sister blev dannet i 2006 og beskriver sig selv som den lange smøre “New Wave of Swedish Sleaze Metal” med inspiration fra horror punk. Inspirationen fra 80’ernes glamourisering af den makabre uhygge af blandt andre Alice Cooper var særligt tydelig på numre som “Psycho Thrilling” og “Die with a Smile”. Corpsepainten var højtbelagt på bandets veloplagte ansigter, der vred sig i henførte grimasser, som satte enhver spøg og skæmt-maske til skamme. Desværre led bandet under lydproblemer, og idet bandet i forvejen har en feedbackpræget lyd, gjorde de slette højtalere lydbilledet endnu mere flimrende og uldent som et gammelt fjernsyn uden signal. Det var en skam, for under det soniske flimmer gemte der sig glimrende riffs og bastante basgange. Koncerten virkede relativt kort, fordi Sister fløj gennem numrene uden den store publikumskontakt - med en vigtig undtagelse. Den svigerfar, som jeg hilste på inden koncerten, havde nemlig fødselsdag den følgende dag, og Anderson samlede hele salen i en fødselsdagssang til hans ære. Det forekom rørende nært og personligt. Trommeslager og meddanner af bandet, Cari Crow, gjorde det glimrende bag kedlerne - og mens hans rytmik ellers ikke er i forgrunden på Sisters sange, blev hans fine, tekniske kunnen tydelig under den korte trommesolo. Trods bandets mange genreprædikater fremstår de som klassisk horrorpunk uden de store dikkedarer. Den nye single, “Tanz Der Toten”, fra deres vordende album viser en tungere, blackmetalinspireret lyd, som jeg er spændt på at høre udfoldet.
Wednesday 13
Bela Lugosi’s alive
Nok er Bela Lugosi død, men hans minde blev genoplivet på scenen, da Wednesday 13 tændte græskarlygten og kastede både plastikkryb og horrorhits i smasken på publikum. Nu skulle det blive spændende, om aftenen ville byde på mest slik eller ballade.
Monster mosh
Forsanger Joseph Michael Pooles ansigt oplyste salen med sit blege corpsepaint, mens han fik gulvet til at svaje, når han gungrede frem og tilbage under scenen i sine tunge støvler og nittebeklædte læderbukser. Der var fart over feltet fra start, da bandet lagde ud med “Look What the Bats Dragged In”. Tempoet blev holdt under hele koncerten, for selvom Wednesday 13 stjal sjælene, er han ikke meget for sjælere. Monsterne mashede, og publikum moshede. Desværre blev lyden også most i maskinen, og jeg endte med at tage mine Loops-ørepropper ud af ørerne for at opfange bare en brøkdel mere af mikrofonens lyd. Det lagde en vis dæmper på løjerne, men muligvis blev lyden kompromitteret af, hvor jeg stod i salen. Sætlisten bød på flere festlige hits som “I Love to Say Fuck”, hvor Wednesday 13 bogstaveligt talt sendte en kæmpe fuckfinger ud til publikum med hans ikoniske fuckparaply. Der var en del nyere materiale, mens jeg savnede klassiske hits som “Get Your Grave On”, der er fast inventar på mine halloweenplaylister. Til gengæld fik jeg også tilføjet en del af sætlisten til disse efter koncerten.
Wednesday 13 er i høj grad en gimmickpræget affære. Ligesom en god, campy slasherfilm bidrager lidt af den kiksede overgjorthed blot til den samlede oplevelses charme. Særligt den lysende græskarlygte fyldt med plastickryb var et højdepunkt. Hvis man leder efter poetisk hjertesmerte og skalpelskarp samfundskritik, skal man kigge efter andre bands. Men hvis man bare trænger til et godt gys og en bajer, var denne koncert den perfekte lejlighed til at skyde halloweenfesten i gang.
Tro på din dårlige smag
Nogle af dem, der så Wednesday 13 for første gang, giknok fra koncerten og tænkte “Nevermore”. Horrorentusiaster og andre utilpassede tilhængere af det delikate ved den bevidst dårlige smag havde dog et festmåltid denne aften. Jeg hører selv til denne sidste gruppe og var særdeles fornøjet aftenen igennem - den dårlige lyd til trods. Som instruktøren John Waters sagde: “Isn’t it exciting to realize that you know better? Have faith in your own bad taste.” Det var klassisk, campy horrorpunk stadig dryppende dugfrisk efter sin skumfødsel fra Camp Crystal Lake. Heldigvis blev Wednesday 13’s græskarlanterne ikke pustet ud, så de stadig fortsat kan gå med zombier på “Walk With A Zombie” og genoplive Vincent Price på “The Ghost of Vincent Price”. Sisters svigerfar havde ret: Der var virkeligt noget at glæde sig til. Således opløftet for vi ud i natten som spredte flagermus, inden mandagens stikkende gråsol greb dagen igen.