Suffocation - Pumpehuset 2024
Suffocation - Pumpehuset 2024 - Foto: Rolf Meldgaard/ www.rolfrawphotography.dk · Se flere billeder i galleriet

Suffocation

Pumpehuset, København V

På en råkold, klam og mørk mandag havde amerikanske Suffocation valgt at lægge vejen forbi Pumpehuset som en del af deres Hymns From The Apocrypha European Tour 2024. Med sig havde de ikke blot ét opvarmningsband, men hele tre, som ikke bare var medvirkende til at opvarme publikum godt og grundigt.

Organectomy

Organectomy - Pumpehuset 2024

Fra den anden side af jordkloden, nærmere betegnet hobbitternes land, New Zealand, havde man hentet Organectomy, som i den grad formåede at kaste bolden op, give den et ordentlig slag med køllen og kaste den ud i salen til et forventningsfuldt publikum. Det var brutal death metal af høj kaliber, som ikke ”bare” var brutal. Det var energisk opvarmning af den slags, som i den grad fik tændt publikum fra allerførste minut. Alex Pauls dybe vokal tryllebandt publikum fra første strofe. Han leverede en både teatralsk og indlevende optræden, især med sine hænders gestik, og hele salen virkede fuldstændig betaget af ham. Musikken, som spænder bredt, havde elementer af både oldschool, melodisk, atmosfærisk og ikke mindst teknisk dødsmetal over sig. Publikum tog sandelig Organectomy til sig, og der blev danset, moshet og kastet med horn i stor stil igennem hele koncerten. Ydermere var publikum også mere end rigt repræsenteret på scenen, hvor de gav den maksimal gas udi stagedivingens ædle kunst.
Det er ikke altid lige let at være opvarmer, men det var på ingen måde at mærke på Organectomy, som satte et flot aftryk på denne aftens første optræden. Især nummeret ”Nail Below Nail” blev eksekvereret med høj akkuratesse og finesse.

Sætliste:
(ukendt)
(ukendt)
Concrete
Nail Below Nail
The Third Mutation
Severed From Humanity
Tracheal Hanging

9/10

Enterprise Earth

Enterprise Earth - Pumpehuset 2024

Lyden af noget, der er mørkere end døden. Sådan beskriver det amerikanske deathcoreband Enterprise Earth sig selv. Bandet, der netop har udgivet sit femte album, Death: An Anthology. De fortsatte den voldsomme stil, og det samme gjorde de mange stagedivere. Der er ingen tvivl om, at publikum kunne lide, hvad de hørte, og musikerne spillede en vis legemsdel ud af bukserne på et teknisk højt niveau. MEN … Der var simpelthen noget, der ikke fungerede for mig. Musikken og vokalen blev smukt eksekveret, men der manglede sammenhæng. Enterprise Earths maniske stil gjorde, at numrene skiftede alt for hurtigt i tempo og stil, og de mange breakdowns blev et irritationsmoment til sidst. Med elementer fra både black metal og hardcore blandet med deathcore opstod der i min optik et mismatch i musikken. Der var ingen glidende overgange, og det savnede jeg. Nogle numre startede med et nærmest kosmisk og storladent lydunivers tangerende en poppet lyd, som så på et splitsekund blev afløst af rendyrket slam/-groovefyldt death metal, hvilket gjorde forvirringen hos mig stor.
Lige præcis Enterprise Earth er et band, der for mig fungerer bedre på en gennemarbejdet produktion fra et studie frem for på en scene. Der er for mange musikalske visioner, som desværre forplumres af forskellige stilarter. Dog kan ingen fjerne det faktum, at publikum havde en fest, og bandet udtrykte endda selv begejstring for aftenens koncert og fremmøde, hvilket fald i god jord hos publikum.

Sætliste:
The Reaper’s Serpent
Malevolent Force
They Have No Honor
Death Magick
Casket of Rust
Reanimate/DisIntegrate

6/10

Sanguisugabogg

Sanguisugabogg - Pumpehuset 2024

”Down Tuned Drug Death”. Sådan beskriver bandet med det sjove navn sin musikalske stil.
Bandets navn er sammensat af Sanguisuga, der betyder blodsuger på latin, og Bogg, som er efternavnet på et af de grundlæggende medlemmer af bandet. Da bogg samtidig er engelsk slang for et toilet, komplimenterer bandets navn sangtitlerne ”Menstrual Envy”, ”Dick Filet” og ”Urinary Ichor” ganske fortrinligt.
Sanguisugabogg gik på scenen som dagens tredje artist. Lyden bestod af forvrængede guitarriffs, insisterende dobbeltpedal på stortrommerne og growl fra helvede. Det var første gang, amerikanerne spillede i Danmark. En større fanskare kunne fortælle mig, at de primært var kommet for at høre dem, og det var derfor ikke overraskende, at publikum gjorde alt, hvad de kunne for at komme så langt op imod scenen som muligt allerede inden showstart. Og var man bekendt med ”Boggen”, ville man på forhånd vide, at det ville blive vildt på gulvet og yderst vulgært og eksplicit fra forsanger Devin Swanks mund på scenen.
Den højintensive koncert var knap kommet i gang, førend scenelyset drillede bandet, og efter en del teknisk bøvl blev koncerten til sidst afholdt i rødt lys uden ret god sigtbarhed til scenen, hvilket dog ikke ødelagde hverken musik eller stemning. Det skabte til gengæld en infernalsk og dunkel stemning, der understøttede musikken og ikke mindst det lyriske univers, der som tidligere nævnt omhandler latrinære, blodige, pornografiske og barbariske emner på ”bedste” vis. ”Boggen” er ikke et band, der farer uhæmmet rundt på scenen, men det gjorde publikum til gengæld. Gulvet var spækket med et ultratændt publikum, der leverede adskillige circle pits og nød, at der ikke var hegn oppe ved scenen, da de mange stagedives kom i kontinuerligt tempo. Ja, uden overdrivelse var der måske 25 mennesker på scenen på samme tid. Folk med en mission: at give den fuld gas og trykke den maksimalt af.
Det bliver spændende at opleve dem til sommerens Copenhell, hvor de formentlig får et noget større publikum at spille for.

Sætliste:
Black Market Vasectomy
Face Ripped Off
Pissed
A Lesson in Savagery
Permanently Fucked
Mortal Admonishment
Dragged By a Truck
Dead as Shit

8/10

Suffocation

Suffocation - Pumpehuset 2024

Aftenens hovednavn, Suffocation, kan man om nogen kalde for newyorker-dødsmetallegender. Bandet, der blev dannet tilbage i 1988, har kun et originalt medlem tilbage i besætningen, nemlig den karismatiske Terence Hobbs, og nok er han ved at være en aldrende herre, men det lod sig ikke bemærke på scenen. Han var som altid knivskarp på guitaren og demonstrerede adskillige gange, hvor dygtig han var og er til at mestre instrumentet både udi samspil og så sandelig også udi soli.
Suffocation ER en institution i sig selv og formåede som altid at levere en oplevelse uden sidestykke. Suffocation fik det til at se legende let ud på scenen til publikums store fornøjelse. Vi blev præsenteret for et overflødighedshorn af klassikere som ”Liege of Inveracity” og ”Pierced from Within”, men naturligvis med fokus på skæringerne fra sidste års udgivelse, Hymns From The Apocrypha.  I front for bandet havde Ricky Myers et godt greb om publikum, og hans karakteristiske form for hårløs headbanging med den ene fod plantet på monitoren cementerede, at publikum fik, hvad de kom for: nemlig en headliner, der mere eller mindre fik taget til at lette på Pumpehuset! Det var hårdt, brutalt og lige, som det skulle være.
I det hele taget var der en fantastisk stemning blandt publikum til mandagens udsolgte koncert i Pumpehuset, hvor der var styr på både lyd og ikke mindst et imponerende lysshow under Suffocations koncert, hvor de leverede en overlegen præstation og endnu engang understregede deres status som ukronede konger af newyorker-død – også i København.

Sætliste:
Seraphim Enslavement
Thrones of Blood