U.D.O. @ Rolf Meldgaard
U.D.O. @ Lykke Nielsen · Se flere billeder i galleriet

Jailbreak 2024 - U.D.O.

Fængslet, Horsens

-

Metalmaskinen tilbage i Danmark

Udo Dirkschneider blev i tidernes morgen kendt som forsanger i det tyske heavy metal-band Accept, som han dog forlod i 1987 og dannede sit soloband med det kreative navn U.D.O. Siden 1987 har U.D.O. udgivet 18 studiealbummer med forskellige musikere, hvor det nuværende lineup består af guitaristerne Dee Dammers og Andrey Smirnov, den tidligere Accept-bassist Peter Baltes, trommeslageren Sven Dirkschneider og sidst, men ikke mindst, metalkoryfæet himself: Udo Dirkschneider.

U.D.O. @ Rolf Meldgaard

Den tyske damptromle

Sættet indledtes af “Isolation Man” – åbningsnummeret på Touchdown, der blev udgivet i august 2023 – hvor vokalen var en lille smule lavt indstillet. Det gjorde dog ikke det helt store, fordi det for det første blev fikset kort efter, og for det andet fordi alt andet spillede præcist, som det skulle med iørefaldende guitarriffs og en superveloplagt Baltes, der smilede over hele femøren. Bandet fremførte et udpluk af sange fra syv af deres 18 studiealbummer, hvoraf hovedparten stammede fra deres seneste udspil. Et track, der dog stak ud som særligt vellykket, var det unikke “The Wrong Side of Midnight” fra Mastercutor udgivet i 2007. Nummeret har fine orientalsk klingende guitarriffs og medrivende syng-med-venlige passager. Lidt mindre fin var Andrey Smirnovs neoklassiske “Rondo alla Turca”-guitarsolo i sjette nummer, “Fight for the Right”, der desværre blev spillet i den forkerte toneart og dermed endte med at lyde ret falsk. Til gengæld var “One Heart One Soul” fra Steelfactory med en tung bas leveret af Baltes særdeles vellykket. Det samme gjorde sig gældende for niende nummer, “Touchdown”, der var etklart bevis på hvad en solid dobbeltguitar kan gøre, for samspillet mellem Smirnov og Dammers var helt perfekt. Alt i alt var dette en meget vellykket koncert, hvor det meste fungerede, og Dirkschneider seniors stemme var særdeles overbevisende. Det, der trak ned hos U.D.O., var de to guitaristers manglende karisma – på trods af at de fyrede fede og virtuose guitarsoli af, kom de bare ikke ud over scenekanten.

U.D.O. @ Lykke Nielsen

Metallisch und unkaputtbar

Ud over et par enkelte skønhedsfejl var denne optræden særdeles vellykket, og Dirkschneider beviste endnu engang, at han er en uforgængelig og velsmurt metalmaskine. U.D.O. var et godt valg til at åbne den store scene og en fin booking til Jailbreak – weiter so!

U.D.O. @ Lykke Nielsen

Sætliste:

1. Isolation Man