DeWolff

Tobakken, Esbjerg

Groovy, baby, yeah!

Udover de omkring 40 fremmødte var der ikke rigtig nogen i Esbjerg, der havde opdaget, at den utrolig dygtige hollandske bluesrock-trio DeWolff gæstede Tobakken den 18. november 2022. Til denne koncert havde hollænderne den 1960’er-inspirerede dansk-brasilianske garagerock-duo The Courettes med. DeWolff har været aktive siden 2007 og har udgivet otte studiealbummer, alle med psykedelisk 1970’er-flair. Til februar udkommer deres niende studiealbum, Love, Death & In Between, som publikum også fik en prøvesmag på. Begge bands gav på trods af det meget tynde fremmøde deres bedste, og alle tilskuere – gamle og unge – lod sig rive med af den groovy velklang fra henholdsvis 1960’erne og 1970’erne.

The Courettes

Man kan ikke sige andet, end at The fabulous Courettes virkelig gjorde sig umage med at motivere publikum, og at deres indsats lagde et godt fundament for resten af aftenen. På trods af at The Courettes kun består af to personer, nemlig ægteparret Martin på trommer og kor og Flavia på guitar og sang, så var de i stand til at lave en masse larm, for der var skruet kraftigt op for anlægget, så der ikke var nogen tvivl om, at festen var startet. Flavia spillede på alle tangenter og animerede det først så generte publikum til at komme længere frem mod scenen og synge med, og for at få de fremmødte til også at danse sprang hun både op på højtalerne og ned på gulvet til publikum. Duoen var desuden eminent til at skabe en meget autentisk 1960’er-feeling både med hensyn til image og den skramlende lyd, som nogle hader, og andre elsker. Ved denne koncert var det dog ikke helt nemt at finde kærligheden til The Courettes, da skramleriet virkelig tog overhånd. Der blev lagt ud med “Hoodoo Hop”, der i den grad rensede øregangen hos den del af tilskuerne, der havde vovet sig helt op til scenen, hvor Flavia i bedste Nina Hagen-stil præsenterede sin ukonventionelle og overskruede vokal, der dog ikke var helt overbevisende.  Inden “R.I.N.G.O” blev bandets tidligere – tyske – pladeselskab sværtet til, så publikum blev opfordret til at råbe “Fick dich, du Arschloch!” (red.: "Fick dich" er tyskernes måde at sige "Fuck dig") The Courettes afsluttede sættet med “Hop the Twig” fra deres seneste udgivelse, og på det tidspunkt hang ens ører i laser, og man havde virkelig brug for en pause!

Sætliste:

1. Hoodoo Hop
  2. The Boy I Love
  3. Time is Ticking
  4. R.I.N.G.O
  5. Until You’re Mine
  6. Trash Can Honey
  7. Want You! Like A Cigarette
  8. Night Time (The Boy of Mine)
  9. Tough Like That
  10. Boom! Dynamite
  11. Hop the Twig

4/10

DeWolff

Efter en cirka 15 minutters pause kom den hollandske trio med Pablo van de Poel på guitar og vokal, hans bror Luka på trommer og vokal og Robin Piso på hammondorgel listende ind på scenen – og så gik de ellers til angreb på deres forsvarsløse instrumenter. Publikum nød hvert sekund, selv de meget lange sekvenser, der kun bestod af instrumentale improvisationer. DeWolff spillede flere af de sange, der efterhånden er blevet “klassikere” for os, der kender og elsker bandet, blandt andet “Sugar Moon” og “Double Crossing Man”, der blev leveret i fin stil. Men de havde også hele fire sange fra deres album Love, Death & In Between med, der udgives den 3. februar 2023, og sangene virkede meget lovende, så der er virkelig noget at se frem til.

Sanger Pablo interagerede flittigt med det let berusede publikum og gav blandt andet udtryk for, at “Tuborg” da måtte være en stavefejl, og der bestemt skulle stå “Turbo G”, hvorpå en ældre herre, der tydeligvis havde smagt på varerne, gjorde ham opmærksom på, at det faktisk stod for “Gamle Røvhuller Og Børn Uden Tænder”. Til megen morskab for alle forsøgte Pablo at gentage det, men besluttede sig dog for, at han selv havde ret, og bællede tre Tuborg mere. Han var dog i stand til at fuldføre “Treasure City Moonchild” uden at falde ned fra scenen, selv om det var tæt på, og det var sidste sang i det regulære sæt.

I det sekund, bandet vendte ryggen til publikum og forlod scenen, var der en emsig fan, der nakkede Pablos sætliste, så da DeWolff kom tilbage på scenen for at give ekstranummer, var forvirringen komplet og ren Spinal Tap!

DeWolff måtte desværre aflyse deres koncert i Greve den 19. november 2022. Meget ærgerligt, når man tænker på, hvor dygtige musikerne er! Så hvis du kan lide bands som Deep Purple og Led Zeppelin, skal du se at få købt det nye album, når det kommer på gaden. Giv DeWolff noget opmærksomhed, få lettet røven og tag til koncert, hvis de nogensinde gider at komme til Danmark igen!

8/10

Sætliste:

1. Night Train