Dawn of Demise
Photos by Emilie Dybdal

Dawn Of Demise, Ferocity og Electric Hellride

Platform 4, Aalborg

Lørdag aften inviterede Aalborg Rock & Metal indenfor til et arrangement af de helt tunge. Øverst på plakaten var ingen ringere end Dawn of Demise med deres Hate Takes Its Form-turné, og med sig havde de albumaktuelle Electric Hellride og genopståede Ferocity.

Electric Hellride

Electric Hellride

Aftenens første gæster var københavnske Electric Hellride. I bagagen havde de deres én dag gamle skive, Praedam, og det var selvsagt denne, der dominerede drengenes 40 minutter lange sæt. Få minutter inden showtime var publikumsfremmødet på grænsen til det pinlige, og det ændrede sig ikke synderligt, da klokken slog 20.00. Til tonerne af forvrænget guitarspil gik bandet på scenen, og helvede brød løs med ”Netherworld” og ”By the Roots” –  to tunge tracks fra Praedam. Den aggressive og støjende start fik hurtigt flere mennesker til at indfinde sig i salen, men rigtigt imponerende blev fremmødet aldrig. Electric Hellride lod sig dog ikke påvirke og udsendte høj energi fra scenen. Frontmand Casper Villumsen interagerede livligt med de få publikummer, men responsen var en anelse træg; ingen turde nærme sig scenekanten, men holdt en sikkerhedsafstand på to meter. Dette skyldes naturligvis i høj grad, at københavnerkvartetten var aftenens første band. Derudover mangler deres skæringer – ifølge undertegnede – nogle stærkere hooks for at kunne fungere rigtig godt live. De gange, hvor det groovede, var det fantastisk; ellers blev det hurtigt en ret ensformig lydmasse.

Sætliste

• Netherworld
  • By the Roots
  • The Ghost Army
  • The Referral Mindset
  • Bite the Prey
  • Death Zone
  • Exhaling Chaos
  • Grey Mass Depression

6/10

Ferocity

Ferocity

Efter en forlænget pause var det tid til at blive rusket godt og grundigt igennem af de lokale dødsveteraner Ferocity. Publikumsfremmødet var nu helt anstændigt, og kl. 21.10 bragede en båndet intro med slim- og monsterlyde ud af højtalerne. Dette skabte en uhyggelig stemning, der passede perfekt til drengenes destruktive musik og lunefulde atmosfære. Til trods for den gode start bar de efterfølgende femten minutter præg af et stillestående publikum og et rustent band; Ferocity havde – indtil nu – ikke spillet live i tre år! De fem herrer blev dog hurtigt varme, og intensiteten steg markant. Bandet beviste, at de både kan spille tight og hurtigt; sidstnævnte blev der sat en fed streg under med den spritnye ”Reminiscence of a Tyrant” – et track med omtrent 4.000 BPM… Publikum kvitterede med mere bevægelse og knyttede næver. Frontmand Kasper Wendelboe stod konsekvent en halv meter bag de andre på scenen, udstrålede en tilbagelænet attitude og styrede publikum med enkelte håndtegn og simpel gestik. Efter 40 minutter kunne vi se tilbage på en vellykket koncert fremført af et velspillende band – men taget lettede altså ikke.

Sætliste

• … and the Rest is Silence
  • Embracing the End Times
  • Reminiscence of a Tyrant
  • Chain of Command
  • Defying the Hegemony
  • An Age of Turmoil
  • Feeding the Hatred Flame
  • Trust the Machine
  • The Sovereign

7/10

Dawn of Demise

Dawn of Demise

Endelig blev det tid til aftenens absolutte hovednavn: de gamle svende i Dawn of Demise. 2017 markerer tiåret for bandets debutplade, Hate Takes Its Form, og det skal naturligvis fejres med en håndfuld udvalgte jubilæumskoncerter; denne aften stod Aalborg for skud. Folk var nu for alvor krøbet ud af stuerne, Platform 4 var tæt pakket, og temperaturen nærmede sig ubehagelige grader. Uden nogen form for varsel eller introsekvens brød Dawn of Demise ud i titelnummeret ”Hate Takes Its Form”, og med ét var der pludselig ingen sceneskræk blandt de fremmødte. Folk var ellevilde, og allerede under tredje track, ”Degrading the Worthless”, var der godt gang i pitten. Ligeledes synes den gamle ”Impurity” at være en publikumsfavorit; de første tre meter foran scenen var en flydende menneskemasse.

Størstedelen af sætlisten bød selvsagt ikke på nogen overraskelser: Debutpladen blev spillet fra ende til anden og med stor gennemslagskraft. Bandet spillede tight – men ikke uden frontmand Scott Jensens velkendte humor – og især trommeslager Bastian Thusgaard imponerede. Dobbeltpedalen i ”Beyond Murder” samt de mange fills rundt omkring sad lige i skabet! Efter de 10 obligatoriske tracks fik vi ”Extinction Seems Imminent”, ”Rejoice in Vengeance” og koncertens højdepunkt i form af klassikeren ”Juggernaut”. Lydkvaliteten viste sig fra sin bedste side denne aften, stemningen var høj, og hele Karolinelund blev slået til pindebrænde.

Sætliste

• Hate Takes Its Form
  • … and Blood Will Flow