Fetus In Fetu by BrknRib Photo
Fetus In Fetu by BrknRib Photo

BAEST og Fetus In Fetu

Platform 4, Aalborg

Død i Aalborg

Aalborg Rock- Og Metalcafé er efterhånden ved at have fået sig etableret som et godt sted for danske undergrundsbands at spille. Stemningen er som altid i højsæde, og der er gode vibes mellem bands og publikum. Heavymetal.dk havde i dagens anledning sendt deres tre nordjyske skribenter i felten for at bedømme de tre dødsmetalbands, der skulle gæste den nordjyske hovedstad. Dette resulterede i tre forskellige favoritkoncert-oplevelser, som du kan læse her.

Chronicle

Chronicle by BrknRib Photo

Der var lagt op til en ualmindeligt tung aften i det nordjyske, og til at sparke kaosset i gang var  Chronicle, fra Frederikshavn, på plakaten. Efter en lidt distræt lydprøve trådte de unge drenge ind på scenen, og uden varsel var helvede brudt løs i Platform 4's intime rammer! Midt på scenen befandt sig en fordansket – og lidt yngre – version af Alexi Laiho med den obligatoriske V-guitar, og på sidelinjerne var der vindmølle-headbanging til den store metalmedalje. Der blev fra start til slut leveret en dødbringende dosis gammeldaws thrash og death tilsat moderne melodiske elementer hentet fra det kolde nord – og der var ikke så meget som ét øjebliks tøven blandt de unge herrer. De kan deres kram, har teknisk snilde og viser, at de rent faktisk mener det her. Den musikalske lammetævs-uddeling var generelt ganske vellykket, men særligt fængende var de – omend få – øjeblikke, hvor tempoet blev sat en anelse ned, og groovet tog over. Dette afspejlede sig også tydeligt i publikum, hvis hoveder rokkede en smule tungere og mere tilfredst i disse momenter. Mere af det, drenge! Til trods for, at frontmand Lars Bo Nepper havde en ret god kontakt til publikum mellem de enkelte numre, røg forbindelsen altså lidt for ofte under performancen, og publikums engagement nåede aldrig faretruende højder. Her må vi selvfølgelig også huske, at Chronicle havde fået den ubarmhjertige tjans at skulle åbne ballet for en spand nordjyder, der altså ikke bare slipper hæmningerne fra start. Som øllene røg ned, og de tunge toner tog over, gik det dog langsomt bedre, og jeg synes da at kunne huske et par horn og knyttede næver rettet mod scenen! Min sidste anke er egentlig ikke møntet direkte på Chronicle-knægtene, og jeg skal derfor gøre det ganske kort: Der var dræbende dårlig lyd, hvilket resulterede i, at især leadguitaren til tider helt forsvandt. En guitarsolo på mute er bare aldrig helt så fed… Ikke desto mindre var humøret højt, og temperaturen steg gevaldigt i de små gemakker, inden lokalheltene i Fetus in Fetu overtog den varme plads. Mission accomplished.

(Skrevet af Emilie Dybdal Kristensen)

8/10

Fetus In Fetu

Fetus In Fetu by BrknRib Photo

Fetus in Fetu er Aalborgs udødelige dødsgardister. De har igennem mange år sat deres præg på den danske, og ikke mindst ålborgensiske, metal scene. Efter en lille pause på små tre år, var Fetus-drengene tilbage igen med ny besætning. Da jeg hørte dem sidste gang, for en små fem år siden, fandt jeg dem egentlig lidt udbrændte, en lille smule trætte og egentlig lidt kedelige. De virkede bare som om, de havde gjort det her for meget og havde mistet gnisten. Men den nye besætning så ud som om, den havde givet ny ild til deres musikalske flamme, for der var i den grad gang i den på scenen. Ikke så meget fysisk, men til gengæld musisk. En setliste med helt nye numre, med meget få gengangere, og et særdeles veloplagt publikum, gjorde, at FIF virkelig shinede denne aften. Bevares, man kan godt mærke, at rusten lige skulle rystes af, og bandet lige skulle vende sig til hinanden live, men jeg er helt sikker på, at det kun er et spørgsmål om tid, før Fetus er i topkategorierne. Deres langsomme melodiøse riffs, kombineret med forsanger Michael Bekkers dommedags vokal er, ifølge denne anmelder, helt unikke, og spiller de i nærheden af dig, så bør du bestemt tjekke dem ud.

(Skrevet af Carsten Bach)

7/10

BÆST

BÆST by BrknRib Photo

Aftenens sidste band var det århusianske Bæst, der, i min optik, leverede aftenens bedste

optræden. Forsanger Simon Olsen var meget karismatisk både i form af sin interageren med publikum og var samtidigt fyldt med energi, hvilket afspejlede sig i vokalen og sceneshow. Han mindede mig til tider om en ung Jacob Bredahl, dengang han gav den gas i Hatesphere. Generelt virkede Bæst meget scenevante, hvor der var god energi, og musikken virkede yderst velspillet. Til trods for, Bæst rent genremæssigt normalt ikke appellerer til mine metalgener, så blev jeg alligevel betaget af deres musiske kunnen og fede sceneshow.

Publikummet var med fra start til slut, de havde en fest oppe foran, og dette til trods for, at Simon Olsen tydeligvis var lidt i tvivl om, hvor han befandt sig. Han formåede flere gange at kalde Platform 4 for Nordkraft, men dette stoppede ikke folk fra at headbange og råbe med. Netop Platform 4 er ikke det mest optimale sted for metalkoncerter, da det er nærmest umuligt at lave god lyd i disse omgivelser, dette til trods for, at lydmænd og arrangører gjorde deres bedste, og fortjener ros for deres arbejde og arrangementet generelt.

(Skrevet af Christian Nabe-Nielsen)

9/10