Avenged Sevenfold 2017
Avenged Sevenfold 2017

Avenged Sevenfold og Disturbed

Royal Arena, København S

Da Avenged Sevenfold og Disturbed blev annonceret, var jeg glad som et lille barn op til jul. Jeg har været stor fan af Disturbed, siden jeg så dem i Lille Vega i år 2000 sammen med de andre 40 mennesker, der var mødt op. Avenged Sevenfold så jeg første gang, da de sammen med Five Finger Death Punch fyldte Falconer Salen for nogle år siden, og dengang var jeg ikke imponeret over, hvad de bød ind med. Denne aften gjorde Avenged Sevenfold ikke meget for at slette min lidt halvlunkne opfattelse af dem live, for de leverede et jammerligt show med manglende tænding. Disturbed derimod forstod at levere varen live med alt, hvad dertil hører.

Chevelle (support)

Aftenens første band på scenen var amerikanske Chevelle. Bandet, der blev dannet tilbage i 1995 i Chicago, spiller en form for alternativ metal. Da gruppen kun består af tre personer, fyldte de ikke meget på den store scene i Royal Arena denne aften, men de forsøgte helhjertet af få gang i publikum. Især forsanger Pete Loeffler gjorde, hvad han kunne, men om det var grundet bandets lidt ensformige musik, eller om folk bare skulle have lidt øl først, skal være usagt, men gruppen havde svært ved at tænde op under det fremmødte publikum. De forlod scenen efter godt 30 minutter uden at virke overbevisende.

5/10

DIsturbed

Disturbed 2017

Så var scenen sat til aftenens første hovednavn, nemlig amerikanske Disturbed. Bandet, der sidst gæstede Danmark i 2008, var endelig tilbage. Bandet diskede op med en super fed sætliste, som var blandet helt perfekt. Der var numre for enhver smag, og også deres store covernummer “The Sound of Silence” blev der plads til. Desværre ville mikrofonlyden ikke rigtig danse med denne aften, og især i de høje toner kammede den helt over flere gange. Heldigvis blev dette rettet, så den sidste halvdel af koncerten forløb uden lydproblemer.

Der var også gjort lidt ud af sceneshowet, hvor store flammekanoner var stillet op på scenen og gav os et sandt inferno af ildsøjler under flere af numrene. Bandet virkede tændte og leverede god underholdning til publikum fra start til slut. Det er tydeligt, at Disturbed er nogle erfarne herrer, for de havde et godt greb i publikum under hele koncerten, og under nummeret ”The Light” fik David Draiman publikum til at lyse salen op med deres mobiltelefoner under omkvædet – noget, som så super fedt ud i den nye arena.

Bandet sluttede af med deres monsterhit “Down With The Sickness”, som medførte en masse moshpits rundt omkring i salen. Disturbeds performance var i den grad godkendt, og de spillede i en times tid, hvor publikum var rigtig godt underholdt undervejs.

Sætliste:

·  The Eye of the Storm
·  Immortalized
·  The Game
·  The Vengeful One
·  Prayer
·  Liberate
·  The Animal
·  Stupify
·  The Sound of Silence
·  Inside the Fire
·  The Light
·  Stricken
·  Indestructible
·  Ten Thousand Fists
·  Down With the Sickness

8/10

Avenged Sevenfold

Avenged Sevenfold 2017 by Claus Ljørring

Så blev det tid til aftenens absolutte hovednavn, Avenged Sevenfold. Bandet, som ved flere lejligheder har været hovednavn på forskellige festivaler rundt omkring i verden, og som af mange er spået til at blive et af de helt store navne på den internationale metalscene i fremtiden.

Denne påstand gjorde Avenged Sevenfold så alt for at skyde ned under aftenens koncert, hvor de leverede en helt igennem ugidelig optræden. Eneste person i bandet, der kunne være sin optræden værd, var forsanger M. Shadows, der var ganske livlig på scenen og forsøgte at interagere med publikum, som koncerten skred frem. Resten af bandet virkede, som om de virkelig syntes, at jobbet som rockstjerne var det værste, man kunne byde dem, og kunne man se deres tomme blik igennem solbrillerne, så ville det have været et bevis på, at de virkelig ikke gad være på scenen denne aften. De leverede lige netop det, de skulle, og intet mere.

Musikalsk er der ingen tvivl om, at bandet har noget at byde ind med, men hvis sjælen ikke er til stede, kan man være nok så dygtig, uden at det kommer over scenekanten, og det var præcist, hvad der skete denne lørdag aften.

Scenen var ellers sat op til den helt store fest med masser af scenelir, hvor især en stor, bevægelig firkant med skærme, som hang over scenen, og en kæmpe astronaut, der hang over trommesættet, gjorde det til en fed sceneopsætning. Lysshowet var også ganske imponerende. Men lige meget hjalp det, når helhedsindtrykket faldt til jorden med et brag, grundet den manglende entusiasme på scenen.

Bandet havde blandet deres sætliste ganske fornuftigt, og især to numre skilte sig ud, nemlig ”Hail to the King” og ”A Little Piece of Heaven”, hvor især førstnævnte var aftenens bedste nummer fra Avenged Sevenfold.

Musikalsk spillede Avenged Sevenfold en ganske fornuftig koncert denne aften, men som skrevet før så manglede sjælen. Bandet bør og kan vise mere, end de leverede, for det var sgu ikke værdigt, når så mange mennesker har valgt at ofre penge og deres lørdag aften på at komme at se bandet spille.

Sætliste:

·  The Stage
·  Afterlife