Krux

Krux

"The Duke Of Doom", Leif Edling bringer os et nyt band der netop har udgivet en af de bedste metal plader længe. Sammen med Entombed medlemmerne Jörgen Sandström og Peter Stjärnwind og sanger Mats Leven tonser han i bedste Sabbath stil løs i undertegnedes kranie.

heavymetal.dk (HM):
Hvad kalder I stilen som Krux spiller - Doom eller hvad?

Leif Edling (LE):
Hvis man hører pladen synes jeg at det er mere end Doom Metal. Jeg vil beskrive det som tung og episk Heavy Metal. Og selvom der er en del rendyrkede doom riffs, så var det ikke vores mening at være ultra langsomme ligesom Saint Vitus.

HM:
Ja, for I spiller også med en del tempoændringer i forhold til et Doom band.

LE:
Ja, tag for eksempel titel nummeret "Krux", som er ret så aggressivt og er et rendyrket metal riffmonster. Det er ret fedt at kunne variere musikken mere i Krux end jeg ville gøre i Candlemass, i stedet for at gentage mig hele tiden. Der er også en del 70'er indflydelser i numrene som gør at nogle dele virker mere rockede.

HM:
Desuden er der i en sang som "Omfallos", hvilket er mit yndlingsnummer, en del atmosfæriske keyboards som efter min mening giver jeres lyd et helt særegent præg.

LE:
Ja, især på den sang har vi benyttet os en del af keyboards, men der er også orgler og bass synthezeisere. Andre steder har vi stemt guitarerne ned så de giver en hel bestemt lyd, nærmest som en bas med distortion på.

HM:
Var det let at skrive numre til et band som Krux?

LE:
Ja, meget let endda. Jeg havde nogle enkelte ideer i mit hovede, som har spøget rundt i et par år. Men da Candlemass gendannelsen kom, blev jeg klar over at jeg måtte lave det ret hurtigt ellers var jeg nødt til at skrotte projektet. Vi øvede et par gange og optog vores basic tracks på 2 dage og vokalen var optaget i løbet af fire timer.

HM:
Jeg undrede mig lidt over hvordan du fik kontakt med de andre medlemmer i bandet.

LE:
Vi er alle gode venner, så det var ikke noget problem at få dem med, jeg hænger også tit ud med Jörgen og Peter til hverdag og drikker øl. Og Mats kommer jeg også tit hos, da han har kabel TV og da jeg ikke har det, besøger jeg også ham en del - hehe. Og det er fedt at have dem som venner og at de er gode musikere gør det kun bedre.

HM:
Har I ambitioner om at komme ud og spille med Krux?

LE:
Ja, om en måned spiller vi et gig her i Stockholm, og derefter tager vi på turne til oktober.

HM:
Er der nogle chancer for at I kommer forbi Danmark på turneen?

LE:
Måske... jeg ved at det er et internationalt booking selskab der skal organisere turneen, så der kan være en chance for at vi kommer forbi København eller i mindre klubber.

HM:
Jeres titler har en del russisk over sig, hvad kan det være?

LE:
Det er kun to numre der har noget med Rusland at gøre; "Luchopod" og "Sibiria". "Luchopod" er baseret på stjernekrigs projektet i den kolde krig, den fortæller historien om kapløbet i rummet på en sort humoristisk måde.

HM:
På bagcoveret er der et billede af Korshøjen i Litauen, og jeg har altid synes at det billede ville passe perfekt på en metal plade.

LE:
Ja, jeg fandt billedet på Internettet og købte rettighederne til det for et par år siden. Og da vi snakkede om coveret til Krux kom jeg i tanke om billedet og hvor fedt det ville passe ind i konceptet.

HM:
Jeg synes at lyden på pladen er ret moderne og ikke lyder som om I vil være retro agtige.

LE:
Ja, jeg synes lyden på den er total fucking fed, fordi den er så fucking heavy, men det var den måde vi ville optage den på. Jeg besluttede mig for at optage den i "Dog Pound" studiet, som er et ret så lille studie. Egentlig er det mere et øvelokale med pizzabakker og tomme flasker over det hele. Men fyren som ejer det ved hvad han laver, så man får en god men rå optagelse. Derefter tog jeg så de optagelser med til det dyreste studie i Stockholm, for at mikse det sammen med en gut der normalt ikke laver metal. Men i den sidste viste det sig at være en god fremgangsmåde, da man sparer en del penge på at optage, for så at kunne investere de penge i et super fedt mikse studie. Så det er den måde jeg tror jeg vil arbejde på fremover, på den måde undgår man også alle de typiske metal studier, hehehe.

HM:
Hvorfor faldt dit valg af vokalist på Mats, som ikke er så kendt for de helt heavy sager?

LE:
Jeg har faktisk arbejdet med ham før på mit Abstrakt Algebra album i 1995, så jeg vidste han var en fantastisk sanger. Jeg ville ikke have en normal rocksanger eller en der growlede, så med hans metal vokal vidste jeg at det ville passe perfekt. Desuden er han nem at arbejde sammen med, det fede var at han ikke havde hørt en lyd før vi gik i studiet og alligevel klarede han det hele på få timer, hvilket er ret så fantastisk.

HM:
Du er ikke bekymret for at Krux kommer til at lappe over med Candlemass og Entombed?

LE:
Det vil det uden tvivl, da Entombed snart kommer ud med et album her i maj og de vil turnere en del i år, men deres turne stopper i september så vi satser på Krux i efteråret.

HM:
Til at slutte af med, hvordan går det med Candlemass - kommer der en plade i år?

LE:
Ikke i år, da vi stadig forhandler om en pladekontrakt men den skulle være i hus her til sommer. Jeg har da et par ideer liggende og vi starter på det nye materiale efter Krux turneen, så vi går sikkert i studiet til vinter og pladen kommer sikkert ud i starten af næste år.

HM:
Tak for det og held og lykke med pladen - den fortjener det!

LE:
Cool, Bjørn! Selv tak!