Danske ÊTRE fortæller om kommende ep-trilogi

ÊTRE ÊTRE

DETEKTOREN: Ud af bandet South Harbour opstod ÊTRE. Læs med her, hvor den nye gruppe fortæller om forskellen på de to bands, sangskrivningsprocesser – og selvfølgelig den kommende ep ’I: Human’, som er første del af en eksistentielt anlagt trilogi.

Der sidder måske et par stykker derude, som endnu ikke kender ÊTRE. Vil I kort præsentere jer selv og måske også fortælle, hvordan bandet opstod?
Vi er et progressivt metalband fra København, og vi opstod i 2020. Projektet udsprang af South Harbour, som bestod af Alexander og Kristian på guitarer. I 2020 kom Freja til på vokal, og i 2021 kom Axel på bas til.

Som I selv nævner, udspringer bandet af South Harbour, og med det band har jeres to guitarister udgivet albummet A Withered World in Colour i 2019. Hvordan adskiller ÊTRE sig musikalsk fra South Harbour?
ÊTRE er – på trods af stadig meget proggede elementer – mere sammenhængende og ’let fordøjeligt’. Både fordi det er skrevet mindre komplekst, men også fordi vokalen gør sig meget i catchy og lidt poppede melodier. Udover det er det også, som om at det hele bliver bundet mere sammen, i kraft af at vi kun har én vokalist på ep’en i modsætning til på A Withered World in Colour.

Den 25. februar debuterer I med ep’en I: Human. Kan I sætte et par ord på den ep – er der et særligt tema, en bestemt stemning eller noget tredje, I bevidst har forsøgt at skabe?
Temaet for ep’en er, som titlen også afslører, det at være menneske. Lyrisk beskæftiger vi os meget med eksistentielle overvejelser og psykiske mønstre, som vi alle eller de fleste af os kan relatere til. Det er en udforskning af det menneskelige sind, som selvfølgelig mest tager udgangspunkt i Frejas egne oplevelser, men også fra tid til anden vores alles oplevelser i bandet. Og indimellem forsøger Freja også at fange et billede af nogle overordnede temaer, som vi tror, de fleste mennesker kan relatere til.

I nævner i pressematerialet, at I: Human er første del af en planlagt trilogi. Kan I løfte sløret en smule for, hvad vi kan forvente af de næste to ep’er?
De næste to ep’er fortsætter temaet fra den første, men varierer en smule. Den næste ep kommer til at hedde II: Humane og kommer lyrisk til at lægge større fokus på de mere blide og medfølende aspekter af menneskeheden og menneskesindet. Det vil også komme til udtryk i selve musikken – i melodierne og stemningen. Den tredje ep kommer til at hedde III: Inhumane og kommer lyrisk til at beskæftige sig med de mere mørke aspekter af menneskeheden og menneskesindet. Og igen kommer selve musikken også til at følge med stemningsmæssigt. Det er en vildt spændende proces for Freja som lyrikforfatter!

Og apropos det, hvordan foregår den typiske sangskrivning i ÊTRE: Er der en nogenlunde fast arbejdsfordeling, eller er det mere spontant?
Vores sangskrivningsproces for denne ep og de to næste har været meget ens. Alexander og Kristian skriver de første idéer til et nummer i Guitar Pro (et MIDI-software). Det giver os mulighed for at skrive ting ned, prøve idéer af, sende projekter frem og tilbage osv., uden at vi skal bruge unødvendig tid på at indspille demoer og lære en masse materiale, som alligevel ikke skal videre. Projekterne bliver sendt mellem Kristian, Alexander og Axel, som hver især retter deres egne roller, tilføjer små ekstra ting eller lignende.

Når sangene er ’færdige’ i Guitar Pro, optager vi en demo af dem. Derefter går Freja i gang med at skrive melodi og tekst. Nogle gange ændrer tingene sig, når der kommer vokal på, og så går vi naturligvis tilbage og tilpasser musikken den nye ide. Andre gange rammer vi ’rigtigt’ første gang. Så det er en meget strømlinet proces med en masse feedback og snak undervejs – men det sørger også bare for, at alle er tilfredse med det endelige resultat.

I har ikke nogen trommeslager i bandet. Er det bevidst, eller søger I en – og hvordan har I grebet trommerne an på I: Human?
Det er bestemt ikke bevidst. Vi har bare ikke fundet den rette til at fylde pladsen ud endnu, men vi leder stadig med lys og lygte. Så ring endelig, hvis du kender nogen!

Heldigvis er vi flere i bandet, som på et eller andet niveau kan skrive for trommer. Så vi har programmeret os ud af vores mangel på en egentlig (levende) trommeslager. Vi gør meget ud af, at trommerne skal skrives ordentligt og med masser detaljer, ligesom en rigtig trommeslager ville gøre det. Vi mener selv, at resultatet er blevet ret overbevisende, og jeg tror da også, vi har ’snydt’ et par folk derude. Men på langt sigt håber vi selvfølgelig at få en fast og levende trommeslager.

Stødte I på nogen særlige udfordringer i arbejdet med I: Human?
Altså corona er jo det åbenlyse svar. Den har forpurret mange planer og forsinket en masse ting –  og det gør den stadigvæk. Heldigvis er vores skriveproces bygget meget op omkring at skrive hver for sig, i hvert fald til at starte med. Så vi kunne komme meget langt uden at skulle mødes fysisk. Vi har også haft enkelte remote vokalindspilningssessions, så alt kan jo lade sig gøre. Udover det stødte vi ikke på nogen decideret udfordring, udover hvad man kan forvente, når man arbejder med et kreativt fag som musik. Der er vel altid perioder, hvor man river sig lidt i håret og kæmper lidt med at få ting til at gå op – men i sidste ende lykkedes det hele.

Hvad synes I, er lykkedes allerbedst på ep’en?
Det her er vores første udspil med fast sanger og en masse nye idéer og inputs. Så det var tvivlsomt for os, om vi kunne bibeholde en form for rød tråd og ens lyd på udgivelsen. Men når man lytter til numrene nu, synes vi, at det er lykkedes. Numrene er meget forskellige i deres udtryk – både musikalsk og lyrikmæssigt. Men det er stadig tydeligt, at det kommer fra det samme band, og der er en tydelig sammenhæng i numrene gennem ep’en.

Hvis I skulle anbefale vores læsere ét nummer fra I: Human, hvilket ville det så være – og hvorfor?
Der er bred enighed i bandet om, at vi anbefaler vores første single, ”Sea of Spectrum”. Det er en lang børge, og det skal man selvfølgelig lige være til, men den indeholder mange af de elementer, som vi værdsætter ved vores lyd. Man bliver taget gennem en masse forskellige ’scener’: alt fra den nærmest psykedeliske intro til hårdtslående riffs, fede melodier og ja, endnu flere fede riffs. Det at skrive lange numre gør, at man kan lege rigtig meget med dynamik og forløsning. Og der vil vi sige, vi har ramt den ret godt i slutningen af ”Sea of Spectrum”, når omkvædet kommer tilbage for sidste gang.

Den anbefaling er hermed givet videre. Hvordan ser det ud på koncertfronten: Er det lykkedes jer at få nogle shows i hus, nu hvor spillestederne så småt begynder at åben igen?
Som det står nu, har vi desværre ikke nogen planlagte koncerter – ikke at det er med vores gode vilje. Der er en masse bagslæb fra corona stadigvæk, som har gjort det svært for sådan nogle som os at blive booket. Men vi forsøger stadig at få nogle shows i kalenderen, så vi kan komme ud at vise vores nye materiale live. Så hvis alle krydser fingre længe nok, så ses vi nok derude senere i år!

Det vil vi også krydse fingre for! Tak for jeres tid og jeres svar.