Boomer Bloggen og Gordon Gekkos arvtagere

Boomer Bloggen

YouTubes revolvermetoder trænger til et gennemsyn

Boomerbloggen er som bekendt stedet, hvor ”det der var engang” hyldes. Noget, der ikke er værd at se tilbage på med længsel, er dog den fra min ungdom så velkendte agurketid. Faktisk har jeg længe haft den opfattelse, at den var en saga blot, for nutidens 24/7-nyhedsstrøm og evindelige gule ”Breaking News”-bjælker på mit TV kunne i hvert fald tyde på det. Bedømt på denne sommers historier om ispinde og Corey Motherfucking Taylors nyeste video er den antagelse nu blevet udfordret en del. Men da YouTube (dvs. Google) efter længere tids infight med Koda over betaling for afspilning af musiknumre truede med at fjerne alt dansk musikindhold fra deres platform, skete der alligevel noget væsentligt, som har direkte indflydelse på alle os metalhoveder. Altså ikke kun på kunstnerne selv, men i sidste ende også på musikforbrugere, spillesteder og meget andet. Se, dét er et emne, der fortjener en omgang her på Boomerbloggen.

Til kamp mod storkapitalen!

Streamingtjenesterne og deres såkaldte betaling til kunstnere er en temmelig uigennemskuelig problemstilling, for ingen ved helt præcist, hvordan der egentlig bliver afregnet. Kodas aktuelle opgørelse over, hvad nogle af de største spillere på markedet betaler for 1000 afspilninger, er således behæftet med stor usikkerhed, men der tegner sig alligevel et tydeligt billede: YouTube er med sine kr. 2,00 for 1000 afspilninger en af de klart mest nærrige af tjenesterne. Spotify Premium, Apple Music og YouSee Musik for eksempel betaler alle væsentligt mere for de samme 1000 afspilninger. Spotify Free derimod er angiveligt værst med sølle kr. 0,90. Det viser selvfølgelig først og fremmest, at de abonnementbaserede tjenester giver de mindst dårlige priser. Men det er faktisk værd at bemærke, at ellers reklamefinansierede YouTube har over 20 millioner betalende Premium-brugere. Og så er der jo det lille faktum, at YouTube i 2019 omsatte for svimlende USD 15 mia. (det er rigtigt nok, 15 med ni nuller bagefter), hvilket svarer til bare 10 % af Googles  samlede omsætning. Man behøver ikke være en forbenet marxist for at mene, at der måske liiiige er rum i Google-regnskabet til at betale Afsky, Baest, Cabal og alle de andre bare lidt mere anstændigt for deres kunstneriske anstrengelser. I stedet truer YouTube ligefrem med at sætte betalingen kraftigt ned, og de har nu strammet skruen så voldsomt, at de har fjernet alle danske kunstnere fra deres platform (det er så ikke lykkedes helt. Prøv selv at finde undtagelserne – der er en del).

YT

Men inden du således opildnet ifører dig battlevesten og drager i krig mod storkapitalen, så er der lige et par ting, du nok bør reflektere over. Derfor introducerer Boomerbloggen nu en hurtig lille hyklertest:

For det første skal du spørge dig selv, på hvis side du stod, da Lars Ulrich gik til kamp mod Napster for 20 år siden. Hvis du optændt af retfærdig harme dengang hoppede med på vognen og brændte alle dine Metallica-CD’er, fordi Lars & co. gik til angreb på ulovlig deling af musikfiler, så går hykleralarmen helt sikkert i gang, hvis du samtidig klager over YouTubes fremfærd nu. Ulrich var en af de første til at erkende, at musik på internettet potentielt var en kæmpe udfordring for musikbranchen, og han gik derfor forrest i kampen mod ulovlig fildeling. Dermed blev han med egne ord ”the most hated man in the world”, men Lars havde ret, og dem, der mente, at musik bare skulle være gratis, tog fejl.

For det andet så overvej lige, hvordan du selv forbruger musik i dag. Det har været kendt i årevis, at YouTube er den absolut mest Onkel Joakim-agtige musikudbyder, så måske var det på tide, at du selv kom til lommerne? ”Nemt for dig at sige, din nævenyttige boomer”, tænker du måske ”om en, der startede med at købe vinyler, da de blev kaldt 78’ere”. Helt så gammel er jeg nu ikke, men jo, jeg har altid købt musik som fysiske produkter, og som bevidst musikforbruger kan du vel gøre det samme? I det mindste bør du straks tilmelde dig en streamingtjeneste med abonnement, inden du råber op om de selskaber, hvis platforme du i forvejen benytter uden at betale en krone selv.

Det er ikke skidt det hele

Hvis du har holdt ud helt hertil i dette blogindlæg, og måske endda bestået hyklertesten, så vil jeg benytte lejligheden til at minde om, at YouTube faktisk er et unikt og helt gratis udstillingsvindue, hvor selv bands fra den mest obskure undergrund kan få uvurderlig eksponering. Her på Heavymetal.dk bruger vi som bekendt YouTube-links på samtlige anmeldelser, vi lægger online – det kan vi bare ikke for danske bands, så længe konflikten med Koda er i gang. Udover det så gør kanaler som Black Metal Promotion og utallige andre det muligt for fx et obskurt dansk black metal-band at udgive deres debut-EP og bare få dage efter nå ud til forbrugere i Kiev, Montevideo, Manilla og Hjørring. Selv uden betaling skaber det altså masser af værdi for de små bands, der kæmper for at trænge igennem dagens massive medieforvirring – og det koster dem ikke en femøre! Tingene er med andre ord (som altid) ikke så sort/hvide, som man kunne forledes til at tro.

Men hvad gør vi så?

Man kan godt tvivle på, at Koda har muskler nok til en kamp mod Google, men uanset hvad de nu forhandler sig frem til overfor den amerikanske mastodont, så kommer det nok ikke til at give meget mere end lidt salt til ægget for et lille dansk metalband. Så hvis du mener det alvorligt og ønsker at støtte dansk metal, så bør du hjælpe grupperne direkte på deres bandcamp. Der er masser af merch og udgivelser at vælge imellem (fysiske såvel som downloads). Endnu bedre er det at gå til koncert og tylle en masse fadøl imens, men det ser for nuværende ikke ud til at kunne lade sig gøre, før Kåre Mølbak har skaffet os en vaccine. Så lige nu er der kun en ting at gøre: Ned i HiFi Klubben med dig, køb en pladespiller, og invester i nogle vinyler! Fortsat god sommer.