Vintersorg - Orkan

Orkan

Genrer:Prog metal, Viking metal
Spilletid:50.28

Brugervurdering: 9/10 baseret på 1 stemme.

Vintersorg byder på en storm af interessante toner på deres nyeste album

Nogle bands ændrer sig meget gennem tiden. Et af disse bands er svenske Vintersorg. De startede i 1994 under navnet Vargatron, og bestående af en person: Andreas Hedlund. Det andet bandmedlem Mathias Marklund kom med senere. Der har også været en hel del musikere inde over, som ikke har været en officiel del af bandet. Den musiske stil hos Vintersorg har varieret meget fra black og folk metal til progressiv og avant-garde metal. I dag er vi så nået til en blanding af folk og det progressive, men deres nyeste album Orkan. Det er en unik oplevelse.

Albummet starter brat ud, uden nogen form for intro. De klassiske metalinstrumenter bruges, men lidt efter kommer der lidt trompet indover, som er doseret i passende grad. Der bruges black metal trommer, og guitaren bærer også præg af black metal, men vokalen er mest ganske almindelig, som en kortklippet mand med skægstubbe og med skovmandsskjorte. Der er dog nogle black metal skrig ind imellem også. Folk metal delen kommer halvvejs inde i nummeret, hvor der er en passage med noget fløjte. Næste nummer er meget eksperimentelt, med ret specielle, men roligt riffs, skæve rytmer, og hvad der ellers hører til. Trommeslageren bruger dog også hans dobbeltpedal her, og sådan er det gennem det meste af albummet. Her er der også elementer af både Vintersorgs tidlige black metal, og deres nyere progressive elementer, samt det folk-element der har fulgt dem hele vejen. Efter de to første numre har de fleste numre en meget folk-agtig intro, undtaget det sidste nummer, som starter lige så brat som det første. Det sidste nummer er meget stille og roligt, og måske det mest eksperimenterende og folk-agtige nummer på albummet. Det slutter brat, ligesom starten på selve albummet.

Alt i alt er Orkan er ret godt album, og et genialt vindue ind i folk metallen for prog metal fans. Black metal elementerne kan alle lytte med på, på grund af den meget klare produktion, og så er det hele meget spændende sammensat. Nogle gange lykkedes det dog bedre end andre. Desuden er det et album der tager tid at vænne sig til hvis man ikke er hardcore prog metal fan. Jeg blev selv nød til at høre det igennem et par gange for at finde hoved og hale i det. Men giver man det tid, så får man også rigtig meget ud af det.

Trackliste 1. Istid 2. Ur Stjärnstoft Är Vi Komna 3. Polarnatten 4. Myren 5. Orkan 6. Havets Nåd 7. Norrskenssyner 8. Urvädersfången

Orkan er albummets titelnummer og det med den mest stille start.