To/Die/For - Samsara

Samsara

Genre:Doom metal

To die for - Samsara

Finske To die for - som ifølge mine beskedne kilder skulle have sovet Tornerosesøvn siden 2006, er på deres nyeste opus tilbage; og det er velbemærket I fin form. Oven på de forrige albums, der på en gang signalerede et metallisk og popmelodisk To die for, bygger dette album på samme måde bro mellem metalrock og den catchy melodi. Der er på den måde ikke meget nyt under solen, men alligevel kan man spore nye tendenser: Samsara < viser godt nok rock/metal kræfter an mass, samtidig med at bandets sørgmodige poppede melodier tætner sig i lytterens bevidsthed; men på samme tid eksperimenteres der med pigekor Folie Deux< og akustisk guitar og klokkespil ( fx Death comes in Marsh < og Oblivion:vision<; og det er sku på mange måder en ren fornøjelse. To die for har på mange områder altid haft en eller anden form for folkelig appel: musikken er lige til – ja næsten sing along – melodisk og samtidigt velspillet. Sangeren har en meget karismatisk stemme: En stemme der samtidig kan virke fortryllende og afmystificerende ( nogen vil måske bruge betegnelsen: patetisk og irriterende?). Samsara er en fed rockmetal plade og jeg ville være ikke autentisk, såfremt jeg skulle give denne her plade dårlig karakter pga. manglende originalitet. Omvendt kan jeg hellere ikke give den her plade topkarakter eller lige derunder, da den netop mangler perspektiveringen til nye kompositioner og "soundscapes"- men lytte venlig er den bestemt. Personligt ved jeg ikke, hvor mange gange jeg har sunget med til nummeret someday, somewhere, somehow < – troede faktisk det var et covernummer, men til min store forbavselse, var det To die for’s egen fortryllende hjemmebryg - som med sin store 70er inspiration, har taget mig med storm.

Tracklist 01 – Kissing the flames 02 – Damned Rapture 03 - Cry for love 04 - Death comes in marsh 05 - Folie deux 06 – Hail of bullets 07 – Love a sickness 08 – Raving hearts 09 – Oblivion: vision 10 - Someday, somewhere, somehow