Sodom - Decision Day

Decision Day

Genre:Thrash metal

Officiel vurdering: 10/10

Brugervurdering: 6/10 baseret på 1 stemme.

Tysk sodomi er den bedste sodomi!

Hvis man skulle være i tvivl om, hvad Sodoms musikalske indgang er, så behøver man bare kigge på deres nyeste album, Decision Day. Coveret viser en zombie-cyborg-soldat-Jesus, der går amok med snigskytterifler og eksplosioner, alt imens at både det amerikanske og det russiske flag står i lys lue, og i baggrunden ses adskillige missiler lette. Sodom har alle dage handlet om krig, ødelæggelse og den totale destruktion. Sodom er fortsat klassisk tysk thrash, men med den lyriske tilgang, som ellers oftest findes hos de mere nihilistiske bands, der er at finde i de mørke, norske skove. Den gode gamle Tom Angelripper synger da også præcis, som om at han netop fronter et klassisk black metal-band, og det er denne blanding af thrash og black, der gør, at Sodom fortsat skiller sig ud fra mængden af andre tyske thrash-bands – som de har gjort det lige siden 1981.

Decision Day præsenterer det, man kan forvente af Sodom: nemlig en times rå, tysk vold! Der er fuld smæk på samtlige instrumenter, og det hele fungerer som en smuk og nypoleret Mercedes Benz, der kommer dugfrisk fra fabrikken.

Thrashin’ 2016!

Selvom året ikke helt er gået endnu, kan man vist hurtigt blive enige om, at 2016 har været et fabelagtigt år for thrash metal. Der har været så mange stærke plader, især fra de gamle thrash-bands, der har bevist, at bare fordi man har rundet de 50, så kan man altså stadig være rasende og gå amok – måske netop fordi at man da lige skal vise alle de nye punks, at man stadig har totalt styr på, hvordan en guitar skal rives over.

Decision Day og Sodom er ingen undtagelse: Det er en tonstung, men samtidig velproduceret og mesterlig skive med en række numre, der går rent ind, fx ”Caligula”, der beviser, at Tom har ret godt styr på en basgang. Ligeledes er der en eminent rød tråd i musikken; du får 11 numre, der hænger virkeligt godt sammen, både når det kommer til tempo og opbygning. Det er et sandt tysk bolværk beklædt med pigtråd og cement fra glemte nazibunkere.

Selv sangteksterne formår at være både provokerende, aggressive samt at bibeholde den sådan lidt kyniske ’tongue-in-cheek’-humor, der ofte er i tysk thrash. Det er fænomenalt!

Tysk betyder kvalitet!

Decision Day er en moderne klassiker. Det er en ekstremt gennemført plade, der emmer af ekspertise og erfaring samt en følelse af, at Sodom ikke har tænkt sig at give op foreløbigt – hvis de kan fortsætte på denne måde efter så mange års tro tjeneste, så ville det heller ikke give mening for dem at stoppe. Sodom beviser endnu en gang, at tyskerne har vanvittigt godt styr på metal!

1. In Retribution
  2. Rolling Thunder
  3. Decision Day