Saturnian - Dimensions

Dimensions

Genrer:Black metal, Symfonisk black metal

Officiel vurdering: 10/10

Saturnian indleder deres nyeste album Dimensions med nummeret "Construct Illusions", og det minder mest af alt om en form for messen krydret med lækker flydende strings og dystre sounds. Det er sjovt hvordan keyboardet engang imellem lyder som noget, Amophis kunne have brugt i deres sange, hvordan det maskuline kor minder lidt om folk metal bandet Ensiferum, og hvordan man pludselig kommer til at tænke på Dimmu Borgirs ældre dage... Man kan også udtrykke det på denne måde: Dimensions er et fænomalt album, hvor kunsterne bag har blandet nogle af de bedste musikstile fra episke bands sammen i en gryde lavet af sort metal. Sangen "Aphotic" er et flot eksempel, der indeholder let 'Dimmu-style' og slibrig symfonisk ekstrem metal. En anden ting der især skal lægges mærke til er korene, der lyder i baggrunden i de fleste af sangene. Først høres smukke sopran/opera stemmer fra kvinder og derefter et mandligt tenor kor, og man kan sagtens høre, at der ikke bare er brugt keyboard funktionen "choirs"! Dette er med til at forbedre den i forvejen fabelagtige symfoniske stemning. Men nu må vi ikke glemme de resterende instrumenter, for hver sang indeholder nogle fantastiske guitar riffs - og soloer. Kombinationen af dem og de utrolige trommerytmer fuldender genren. I nummeret "Shadow of Prophecy" er det i hvert fald tydeligt, at trommeslageren fra Saturnian er professionel. Denne sang er dog lidt speciel i forhold til de resterende sange på albummet, da der undervejs i sangen bliver introduceret rene vokaler. "Traces from the Past" indledes med clean guitar og feminint kor, mens trommerne kommer på efter et minuts tid og i stille og roligt tempo. Det er blot en ganske kort melodi på lidt over to minutter, der hverken indeholder guitarsolo eller growling. Alligevel passer den godt ind i den ekstreme metal samling. Så er der sangen "Dimensions" der godt kunne minde lidt om Dimmu Borgirs ældre album Spiritual Black Dimensions, men det er kun lydeffekterne som den dybe growling og lydende på keyboardet. Tag ikke fejl, Dimensions er og forbliver en unik kreation. Alle disse forskellige aspekter og elementer som albummet indeholder, gør det til en sand fornøjelse at lytte med. Hver en enkelt sang er perfektioneret og udformet på hver sin unikke måde, derfor er dette altså ikke et album, man sådan lige foreløbig bliver træt af. Så hvis du er til symfonisk black metal/symfonisk extreme metal, heavy metal og/eller melodisk folk, så er det bare at smutte ned til den lokale plademager og hente dette finurlige mesterværk... Trackliste: 1. Construct Illusions (01:39) 2. Into Etheria (06:09) 3. Aphotic (05:30) 4. Eternal Eclipse (07:53) 5. Shadow Prophecy (06:21) 6. Traces From the Past (02:13) 7. Dimensions (06:04) 8. Origins of the Future (06:19) 9. The Immaculate Deceptio (10:07) 10. Wreathed In Flame (07:09)