Heroes

Genre:Power metal
Spilletid:36.57

Officiel vurdering: 4/10

Brugervurdering: 9/10 baseret på 3 stemmer.

"The Art" er forsvundet fra "Of War"

Intro Svenske Sabaton, dannet i 1999, spiller rendyrket power metal, og har opnået god success på det. Deres lyrik omhandler krig, og det har de gjort siden udgivelsen af debutalbummet i 2002. Siden da har de udgivet mange supergode albums, men det nyeste, Heroes (hvilket også er det gennemgående lyriske tema), synes jeg er en skuffelse.

Gennemgang Vi starter ud på "Night Witches", med en meget lille keyboardtung intro som straks bliver bombastisk. Derefter starter verset hurtigt. Sangen er intens, men utrolig letfordøjelig. Omkvædet er kort, men catchy, og versene ligner til forveksling hinanden. Vi støder også på en simpel, men fængende guitarsolo. Desuden er der en del headbanging-venlige passager. Vi er derefter over i næste sang, som er "No Bullets Fly". Igen er sangen utrolig letfordøjelig med et simpelt vers og et fængende kort omkvæd, hvor sangtitlen nævnes igen og igen. Her der der dog et mindre episk aspekt, som fungerer fint. Guitarsoloen er igen letfordøjelig og ganske kort. Vi er hurtigt videre. Jeg plejer at beskrive de første tre numre, men det vil jeg ikke gøre her. Der er nemlig et andet nummer der er mere relevant, og det er "To Hell And Back". Det kan godt være at alle andre numre på albummet virker som om at de er skrevet efter "sælg så mange albums som muligt"-skabelonen, men "To Hell And Back" er allerværst. Nummeret starter med en fængende fjøltemelodi, efterfulgt af et letfordøjeligt riff. Fløjtemelodien gentages på omkvædet i form af et guitarriff, og et specielt stykke lægger op til guitarsoloen. Nummeret slutter med omkvædet sunget i et lidt højere toneleje. Ander nævneværdige numre er forsangerens fejlslagende forsøg på at synge en ballade i form af "The Ballad Of Bull", sangen "Resist And Bite" med et ganske fint riff og den lidt mere dystre og "Inmate 4859". Alle sangene har dog det til fælles, at de virker som om de er til for at sælge albums. De er bygget op lidt for meget efter bogen, og mangler ofte den energi man ellers kender fra Sabaton. Desuden er alle sangene næsten lige lange, og ingen af dem er under fem minutter.

Konklusion Jeg har tit respekteret Sabaton for at være en af de få powermetal bands der brød med fantasy-aspektet, og var kreative trods deres success. De bryder stadig med fantasy-aspektet, men Heroes oser alt for meget af at den kun er sat i verden for at sælge albums. Sangene er ganske vist power metal og har Sabatons karakteristiske lyriske tema, men der mangler stadig den energi og kreativitet man ellers hører på deres albums. Det virker som om at sangene er bygget op og skrevet kun med penge på hjernen, med korte numre, meget letfordøjelig lyd, alt for almen konstruktion og et band der spiller musik under deres tekniske niveau. Albummet er dog fejlfrit hvad angår instrumentspil, men det er også den eneste forventning Sabaton opfylder på albummet. Heroes er et rigtig dårligt sted at starte hvis man ikke kender Sabaton i forvejen, og jeg vil desværre ikke anbefale albummet til andre. I stedet vil jeg gemme det nederst i bunken og sætte Art Of War på anlægget igen.

Trackliste 1. Night Witches 2. No Bullets Fly 3. Smoking Snakes 4. Inmate 4859 5. To Hell And Back 6. The Ballad Of Bull 7. Resist And Bite 8. Soldier Of 3 Armies 9. Far From The Fame 10. Hearts Of Iron På To Hell And Back er det tydeligst at høre hvor “Sælg plader"-agtig albummet er.