Interview med Hannes Van Dahl (Sabaton)

Sabaton - Legends Sabaton - Legends

I forbindelse med udgivelsen af Sabatons 11. studiealbum, 'Legends', der udkommer den 17. oktober, har vi taget en snak med bandets trommeslager, Hannes Van Dahl, der gav os svar på vores brændende spørgsmål om bandets kommende plade, den kreative proces og deres koncert i København til december.

Hej Hannes. Tak, fordi du tog dig tid til at snakke med os!
Kunne du starte med ganske kort lige at introducere dig selv og bandet Sabaton?

Ja, selvfølgelig. Mit navn er Hannes Van Dahl, og jeg er trommeslager for heavy metal-bandet Sabaton fra Sverige.

Den 17. oktober udkommer Sabatons 11. album, Legends. Hvad kan publikum forvente af det nye album?
Først og fremmest er jeg så glad for snart at kunne udgive dette album. Som med alle andre albummer, er det blevet mixet og masteret over længere tid, så endelig nærmer det sig det tidspunkt, hvor vi kan udgive det og høre, hvad andre synes om det – udover dem i vores nærmeste omgangskreds. Men det er bandets 11. studiealbum, og det udkommer, som du siger, den 17. oktober i år, og som på vores tidligere plader vil vi berøre emnet historie, men denne gang i form af legender. Jeg ville sige, at sangene handler om nogle af historiens mest ikoniske personer. Jeg synes, at fortællingerne er blevet fantastiske. Jeg er selv meget involveret i det, og jeg synes, det er meget spændende – vi har aldrig lavet et album, der udelukkende kigger så langt tilbage i tiden. Vi har berørt emner som disse før, men aldrig dedikeret et helt album til det. Så ja, Legends – det er, hvad det er. Der vil være mange legendariske personer på denne plade.

Dette er det første album, hvor alle medlemmer har bidraget til sangskrivningsprocessen. Var det en aktiv beslutning at prøve en ny tilgang til den kreative proces?
Egentlig ikke. Sangskrivningsprocessen i dette band har altid været meget dynamisk, og det har altid været en meget åben proces, og jeg tror bare, det tilfældigvis var sådan denne gang. Vi bidrog alle til at skrive. Det har altid været lidt hist og her før, men ikke sådan her – det var en meget sjov måde at gøre det på. Og selvfølgelig er Thobbe [Englund, guitarist, red.] tilbage i bandet. Han har været ude i otte år, så det er også fantastisk, at han er tilbage i bandet, og der kommer frisk blod ind – selv om han stadig skrev sange til albummene, selv når han ikke var i bandet. Det spiller selvfølgelig en rolle, så der vil være forskellige sange i hans stil.

Så vil du sige, at det, at Thobbe er tilbage i bandet, har ændret den overordnede kreative dynamik?
Nej, jeg vil ikke sige, at det har ændret noget andet end, at han er tilbage. Han er en person, som vi holder meget af og respekterer meget, og vi spillede sammen i lang tid før, så det er fedt at have ham tilbage og fedt at høre hans kreative input til tingene. Så det vil altid være anderledes end alle andre.

Jeg bemærkede en lille tematisk ændring: Albummet fokuserer selvfølgelig stadig på aspekter af militærhistorie, men de historiske referencer tager os endnu længere tilbage i tiden end de tidligere albummer, med sange om Djengis Khan, Jeanne d'Arc og Tempelridderne – hvorfor besluttede I jer for at foretage dette tematiske skift?
Nå, jeg gætter på, at det var på tide, tid til noget andet. Vi har lavet to albummer i træk udelukkende dedikeret til tiden omkring Første Verdenskrig, så jeg tror bare, at bandets udvikling har ført til noget andet. Det kunne være noget, vi fandt meget spændende, bare at gå længere tilbage i tiden, og det var der, historierne skete denne gang, og det var der, inspirationen kom fra. Det er ikke nyt territorium for Sabaton at skrive om, men vi har aldrig dedikeret et helt album til noget som dette. Og jeg synes også, det er et meget passende emne til heavy metal-sange. Og vi har mange historier, som vi ikke har sunget om før. Ligesom med The War to End All Wars er det altid svært at se, hvor man skal starte, og hvor man skal stoppe, fordi der er så mange historier, og man er nødt til at afbryde nogle. Som ’Jeg vil have dette på albummet, men hvis jeg kunne vælge, ville jeg have alle legenderne på albummet’, men det ville blive et meget langt album, og dette interview ville blive 10 timer langt.

Emnerne på dette album er meget forskellige fra hinanden. Gav det de enkelte bandmedlemmer mulighed for at nørde ud til meget specifikke emner? Som ’Jeg synes, dette emne er fantastisk, jeg vil skrive en sang om det!’?
Det er faktisk omvendt. Musikken kommer altid først. Jeg tror, at et par sange – jeg kan tage fejl – i dette bands historie er blevet skrevet til et specifikt emne. Det har altid været omvendt. Vi afslutter albummet, og så prøver vi at se, hvilke følelser vi får ud af sangen, og så passer man et emne ind der. Hvis man har brug for at ændre noget, så et emne passer bedre til sangen, kan man selvfølgelig gøre det. Sådan forløber den kreative proces normalt.

Interessant! Så lyd først og så tekst?
Ja, det er sådan i ni ud af ti tilfælde. Jeg kan tage fejl – jeg er trommeslager, så jeg kan sagtens tage fejl – men jeg tror, at ”Christmas Truce” blev skrevet med et emne først, men du skal måske lige faktatjekke det.

Har du en personlig yndlingssang fra det nye album?
Jeg tror, den ændrer sig løbende for mig, fordi albummet har været færdigt i lang tid. Jeg prøver at lade det ligge et stykke tid, så jeg lytter ikke til det, og når albummet er masteret og færdigt, er det fedt at tage det op igen et par måneder senere, når det nærmer sig udgivelsesdatoen. Men jeg tror, jeg er nødt til at sige ”Templars” til den.

Musikvideoen til den er også ret episk.
Ja! I det mindste kæmpede vi så godt, som vi kunne.

Sabaton har allerede udgivet to ret udførlige musikvideoer til det kommende album. Synes du, at musikvideoer er en sjov måde at føje et ekstra lag til musikken, eller er det simpelthen et nødvendigt onde?
Jeg tror, det afhænger af, hvem du spørger, men for mig – jeg har arbejdet meget med både film og foto gennem årene, så for mig er det at lave musikvideoer og være i den kreative proces en af mine yndlingsbeskæftigelser. Der er intet andet sted i verden, hvor jeg nørder mere end på et filmset. Jeg tror, jeg nørder så meget, at kameramændene siger: ’Kan I ikke bare gå tilbage til skuespillet og lade mig gøre det her?’. Så jeg synes, det er fantastisk. Jeg elsker hele processen – og endelig at have en instruktør og at finde en, man stoler på, som har visionen til at lave noget fedt. Jeg synes, det er en meget givende del af arbejdet.

Hvilken sang tror du, dine fans vil nyde mest?
Åh, den er jeg nødt til at tænke lidt over. Man tror altid, der er én mulighed, men man ved aldrig. Jeg vil sige ”A Tiger Among Dragons”.

Ja, helt sikkert! Jeg synes, at sangen var virkelig cool. Personligt var jeg virkelig vild med ”Maid of Steel”.
Åh, har du hørt pladen?! Hvor fedt er det lige?! Hvad synes du om ”A Tiger Among Dragons”?

Jeg synes, det er et meget episk nummer – jeg er virkelig vild med power metal, så alt med orkestrering er lige noget for mig.
Jeg syntes, det var meget anderledes end noget, vi har lavet før.

Helt sikkert. Sabaton er et band med en meget distinkt lyd, så hvis du har en sang, der stikker lidt i en anden retning end de andre, er det altid rigtig fedt.
Ja! “Maid of Steel”, fedt. Jeg er glad for, at du kan lide den. Måske er det mit yndlingsemne på albummet – jeg er så glad for, at Jeanne d’Arc er med på albummet. Det er på tide.

Hører vi noget af Sabatons nye materiale ved koncerten i København i december?
Det ville være mærkeligt ikke at spille nyt materiale på en ny turné som den, så jeg ville blive meget overrasket hvis ikke. Men jeg kan fortælle dig, at det bliver en meget fed turné. Vi var på The Tour to End All Tours, og nu skal vi opgradere den. Jeg kan ikke vente.

Hvilken sang glæder du dig mest til at opføre live?
Ved du hvad, det tænker jeg ikke, jeg svarer på, for jeg vil ikke afsløre noget med en potentiel sætliste. Men jeg vil fortælle dig, at jeg tror, at denne turné bliver noget meget, meget specielt. Og der bliver allerede lagt en masse arbejde i det. Med dette band har jeg oplevet, at Sabaton-koncerterne altid har været en gensidig ting for fansene efter mine cirka 12 år i bandet. Jeg synes, at folk ofte siger ’tak, fordi I kom og spillede’, men også ’tak, fordi I var her, for hvis I ikke dukker op, kan vi ikke’. Så jeg kan ikke vente med at se, hvad folk synes om den nye turné.

Er der allerede noget, du kan afsløre om sceneproduktionen til The Legendary Tour 2025?
Jeg kan fortælle dig, at på The Tour to End All Tours bragte vi et virkelig stort show – du kan ikke forvente mindre af The Legendary Tour. Det er ikke så meget, jeg kan give dig lige nu – og jeg ved, at det er et så kedeligt svar, men lad os vente og se, hvad der sker. Men jeg kan ikke vente!

Til sidst har jeg et lille etisk spørgsmål angående de seneste debatter om brugen af AI, når det kommer til musik – Hvad Sabaton står for, og hvad er din egen mening, når det kommer til at bruge kunstig intelligens til kunst såsom musik og visuel kunst?
Det er et godt spørgsmål, men jeg tror ikke, jeg har et særlig godt svar på det. Jeg mener, jeg tror, det stadig er meget tidligt, og jeg tror, at alle bare prøver at forstå, hvad der vil blive af det. Så for mig at sige noget – jeg tror, jeg er nødt til at se, hvordan det udvikler sig for at være ærlig. Det er lidt overvældende for mig personligt lige nu. Det er i så tidligt et stadie, så jeg ved det simpelthen ikke endnu.

Nå, jeg har ikke flere spørgsmål – er der noget, du gerne vil tilføje, måske en besked til de danske fans?
Selvfølgelig – det er vores brødre og søstre i nabolandet, og det er altid fantastisk at tage derhen. Det er et af mine yndlingssteder at tage hen, også privat har jeg tilbragt meget tid i Danmark, og jeg har mange gode venner der, og der kommer så meget god musik derfra. D-A-D har altid været et af mine yndlingsbands, siden jeg var ung, så jeg kan ikke vente med at komme tilbage. Lad os hygge os sammen, have det sjovt, drikke et par øl, lytte til heavy metal og glemme rædslerne i den virkelige verden for en stund. Kramme, hoppe, græde og grine sammen – hvad med det?

ENGELSK VERSON AF INTERVIEWET ER PÅ VEJ