Nargaroth - Era of Threnody

Era of Threnody

Genre:Black metal

Tysk black metal

Nargaroth er et tysk black metal-bandanført af forsanger og guitaristRené "Ash" Wagner. Projektet startede i 1996, da hans tidligere band Exhuminenz gik i opløsning og har siden da udgivet otte albummer samt et hav af demooptagelser. Deres nok mest kendte udgivelse er 2002’s Black Metal IstKrieg–primært på grund af dens tekster, der handler om de mange kontroversielle hændelser, der har præget den norske black metal-scene. Nargaroth har dog i mange år forsøgt at distancere sig fra black metal-scenen og har bevidst prøvet at undgå klichéerne, der følger med, hvilket tydeligt kan høres på deres nyeste udgivelse,Era Of Threnody.

Deres mest ambitiøse plade til dato

Era Of Threnody er et skridt imod en lys fremtid for Nargaroth på mange måder. Den har taget tre år at komponere og optage. Ventetiden har været det hele værd! Alle aspekter ved Era Of Threnody har været håndteret med passion og præcision. Produktion har fået en massiv opgradering i forhold til deres tidligere udgivelser, der til tider var meget primitive og af lav kvalitet. Lydbilledet er blevet udvidet gevaldigt og fylder rummet med store, klare trommer, gennemtrængende guitarer samt støjende vokaler, og for første gang kan man faktisk høre bassen.

Era Of Threnodyintroducerer også meget smukke akustiske guitarpassager inspireret af flamenco – en spillestil,René "Ash" Wagner er kæmpe fan af. Kompositionerne er lange, men sætter sig fast i hjernen, da guitarriffene er simple, men effektive. Der er momenter af misantropi og dystre undertoner i musikken, men på samme tid er der momenter af skønhed og en følelse af håb.

Nargaroth viser, at de har udviklet sig rent musikalsk,og at de ikke er bange for at udforske nye territorier. De har også vist, at man sagtens kan lave black metal uden at klinge sig fast til klichéer, såsom tekster om Satan, mord, vikinger og så videre. Teksterne på Era Of Threnodyhandler om noget personligt forRené "Ash" Wagner; han har i en stor del af sit liv levet en nomadisk livsstil og rejst rundt i verden uden noget mål. Han føler, at idéen om at have et ’hjem’ er et opdigtet begreb, der kun eksisterer for sikkerhedsfølelsens skyld. Rejsen rundt i verden for at finde meningen med livet er hele konceptet for Era Of Threnody– eller rettere sagt: den tomhed, man føler på grund af mangel på direktion. Hele konceptet kan opsummeres af den talte monolog på pladens første sang, ”Dawn Of Epiphany”:

”I’ve always been amazed that asteroids can fly in groups for millions of years and never touch eachother or connect. They are dead rock… So they find their perfect orbit and stick to it.We also want to find that place of perfection, but we are not asteroids… We change, and that’s the problem. The more you try to create a paradise, the more you willresent the prison, and all you are left with is dreams of a future that never happened”.

Stærke kompositioner fra start til slut

NargarothsEra Of Threnodykan helt klart anbefales; sangene er velkomponerede. Musikken er dynamisk og eksperimenterende, og alt i alt er den er stærk plade med momenter, der ikke kan glemmes. Hvis du gerne vil høre en plade, der udfordrer forventningerne til en ”trvekvlt” black metal-plade og udvider horisonten for genren, så er Era Of Threnodypladen for dig.

1. Dawn of Epiphany
  2. Whither Goest Thou
  3. Conjuction Underneath the Alpha Weel