Mustasch - A Final Warning - Chapter One

A Final Warning - Chapter One

Genre:Hard rock
Antal numre:6

Kapitel et – ligger op til mere fra Mustasch
Nyeste skud på stammen A Final Warning – Chapter One tager udgangspunkt i det, Mustasch altid ligger vægt på: samtidskritik i deres helt egen tolkning. Det er tydeligt, at bandet denne gang har fuldt fokus på den lukkede verden, vi lige nu lever i. Corona har et godt tag i musikken, og det er svært at spille koncerter og komme rundt i verden. Men som de fleste andre musikere har Mustasch udnyttet dette til det bedste og coronaskåret en plade i to dele: kapitel et, som udkommer 16. april, og kapitel to, som efter sigende skulle udkomme i slutningen af 2021.

Mustasch, som de plejer at være
Allerede på numrenes titler kan man mærke frustrationen over corona: ”Contagious”, ”You Are Killing Me” og ”Searching for Long Range Communication” giver et fuldt indblik i, hvordan de fleste af os har det. Går vi mere i dybden med selve musikken – som vi jo naturligvis skal(!) – så har vi en standardomgang Mustasch med lækre trommer, der holder det stærke beat, et guitarriff, der rykker, og alt bundet sammen af Ralf Gyllenhammers sprøde røst, som i den grad udgør det helt særlige ved Mustasch.

Der er hverken meget eller meget nyt at komme efter hos Mustasch på den nye skive. Der er seks numre på alt i alt 21 minutter, hvoraf det sidste er en teaser til kapitel to. Til gengæld er det, de har stykket sammen, helt i dur med det, som Mustasch plejer at lave. ”Sing-along”-sangen ”Contagious”, som bandet også deltog i den svenske Melodifestivalen med, er en sand Mustasch-banger! (Se videoen nedenfor). Den begynder med et hurtigt riff, der roligt under verset bygger op til omkvædet – som alle kan synge med på. Et utroligt positivt nummer trods titlen, der omhandler, hvordan smil smitter – ikke corona.

I det tungere hjørne finder vi nummeret ”Albert Einstein”, der virkelig viser Gyllenhammers vokal fra den bedste side: rå og rigtig rocket, med en omgang forvrængning lagt på, der giver en glimrende effekt til nummerets dystre og lettere kaotiske stemning. Nummeret er absolut det mest moderne af de seks numre. I samme ende af skalaen er ”You Are Killing Me” uden meget melodi, full-on på riff og trommer.

”Searching for Long Range Communication” trækker længst væk fra det, Mustasch normalt laver, og kunne snildt være intromelodien til en tv-serie. Det melodiske aspekt får mig i starten til at tænke på en god western. Dette gør den dog ikke dårlig! Tværtimod. Det er rigtig dejligt at høre noget fornyelse hos Mustasch, som jeg på de forrige to plader føler, er blevet lettere kedelige og kører i samme smøre. Vreden og frustrationen er kørt ned på et minimum og lægger glimrende op til outroen.

Kapitel to – lad os se, hvad der kommer…
Sidste nummer på A Final Warning – Chapter One er en balladeudgave af første nummer på pladen, og hvis jeg skal give et helt skud-i-tågen-bud på, hvad vi kommer til at opleve i kapitel to, bliver det en af to muligheder: Enten er vi ovre i et utopisk univers, hvor vi har overlevet corona og er blevet en form for supermennesker, eller også kører Mustasch den helt ud i en apokalyptisk verden, hvor mennesker er nær uddøde – jeg håber lidt på den sidste. Vi får at se; fortsættelse følger…

1. A Final Warning
  2. Contagious
  3. Albert Einstein